Kannibaler vi äro allihopa...

Vintern rasar över höga fjällar...

I Alaska firar man inte Valborg men dagen till ära spenderade jag lite tid till att fundera över svenskar och vårt egentliga ursprung. Valborg är från början en hednisk tradition och 30 april/ 1 maj den dag då gränsen mellan det döda och det levande var som suddigast. Idag har konceptet utvecklats och får oss även att tänka på Corteger, studentsånger, tonårsfyllor, smällare och demonstrationståg. Jag fastnade dock vid svenskens "hedniska" ursprung och efter att ha tittat på det här programmet insåg jag fakta. Vi härstammar alla från kanibaler!




För dig som vill veta mer om Sveriges historia och vår bakgrund rekommenderar jag ClaraCaroline, en lärarstudent som delar med sig av sina kunskaper om Sveriges historia.


Kommentarer
Postat av: Anne-Marie

Hejsan!

Såg din blogg när jag gick in på Bloggportalen och fick en inre impuls att kolla in den. Verkar vara trevlig läsning. Såg också att du länkat till min blogg. Tack, vad roligt! Kanske du kommenterat på min blogg - kan tyvärr inte minnas alla olika kommentatörer. Sorry. Vad spännande med en bloggerska i Alaska. Skall fortsätta kolla in din blogg. Ha en fin helg!

2010-05-01 @ 18:26:00
URL: http://bo-i-usa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin