Kyssen

Nu har jag vaknat till liv igen. Solen skiner här i Fairbanks och jag dricker morgonkaffe och bara sitter och myser. Idag är en helt fantastisk dag, jag är så stolt och lycklig över att vara svensk! Är så glad över dagens teknik och att jag har kunnat ta del av livesändingarn över nätet, TROTS att jag är på andra sidan jorden. Tack svtPlay :) 

Vårt svenska kungahus har en alldeles särskild plats i mitt hjärta. Både jag och min mormor heter Viktoria och när jag var riktigt liten trodde jag att jag nog var släkt med kronprinsessan. :)

Jag tycker att kungahuset har en väldigt viktig funktion i Sverige. För det första så är det en institution som förvaltar våra traditioner. Och det behövs. För i den tid vi lever i är det lätt att glömma bort och förkasta traditioner till förmån för trender i vår fulla fart framåt. Kungahuset är en viktig länk mellan det som har varit och framtiden.

Kungahuset har också ett trygghetsvärde. I oroliga tider som exempelvis vid naturkatastrofer anser jag att ett stabilt kungahus som vårt, kan stå sida vid sida med beslutsfattarna i vårt land. De har ingen makt att fatta politiska beslut, men de har möjligheten att sprida kärlek, gemenskap, hopp och en känsla av tillhörighet. 

Prinsar och prinsessor erbjuder också en chans att drömma. Jag har inga barn och vet inte om barn idag leker prinsar och prinsessor eller om det kanske hellre fantiserar om ett liv som Paris Hilton, Chloé Schuterman eller Zlatan. Vilka förebilder som är föredömliga är ett ämne som kan diskuteras i evighet, men om jag får barn i framtiden önskar jag att de har möjligheten att drömma, fantisera och vara barnsliga länge! :) Sen kan de gå och bli både ENTREPRENÖR OCH PRINS när det blir vuxna, det är helt ok..


 
 




Läs mer om bröllopet här


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin