the Native Arts Festival


Igår kväll åkte Pärlan och jag till Universitetet och gick på kulturfestival. Varje år denna helg sedan 1974 träffas olika grupper av urbefolkningen (vad vi kallar eskimåer) och visar upp dans, musik och teater samt säljer sina hantverk. Det finns över hundra olika stammar i Alaska och Athabaskans heter den största som finns ikring Fairbanks.

Kvällen inleddes med dans och sång av ett 30tal dagisbarn klädda i traditionella dräkter; sååå söta! Kendricks mormor Gladys berättade för mig att eskimåer inte använder några musikinstrument, med undantag för trumman som är gjord av sälskinn, och sin egen röst. Varje rörelse har en betydelse och varje dans formade en berättelse. Det var många vackra danser; när några kvinnor dansade kunde man nästan känna deras styrka, deras strävan och hopp. Berättelsen handlade om dagliga göromål, hopp om god fångst och att vara ett med naturen.

Bland stånden fanns hantverkare som tillverkade pärlbroderier, örhängen av olika stenar och pärlor, pälsmössor och mockasiner gjorda av utter, säl och pärlor. Den klassiska gula "eskimådräkten" är oftast gjord av älgskinn som färgats gult. Jag handlade inget den här gången, men man blev ju lite sugen på en äkta pälsmössa..

Tyvärr glömde jag kameran, men jag tror inte det var sista gången jag stötte på en eskimå här! 

Kommentarer
Postat av: Anonym

:)

2010-03-05 @ 23:43:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin