Stolt svensk

Sjuttondemaj picnicen var riktigt trevlig och det bjöds på mat i alla dess former. Alaskiansk lax, hamburgare, flera olika sorters sallader, norsk brunost och sill. Gladast blev jag över att hitta KNÄCKEBRÖD FRÅN LEKSAND som en kvinna hade hittat i Seattle och tagit med.

Det är intressant det där med ursprung. De flesta amerikaner jag har träffat pratar gärna om sin bakgrund och var deras mor- och farföräldrar kommer ifrån. En kille jag pratade med igår förklarade att han upplevde det som att vi i Europa har så mycket mer att vara STOLTA över; vi har en historia som löper långt bak i tiden och varje land har en utpräglad kultur. Han menade att för de flesta amerikaner så BÖRJAR ju historien för cirka 200 år sedan, därför blir det extra viktigt för dem att försöka ta reda på mer om var deras släktingar kommer ifrån. Killen ska åka till Sverige i juli så jag tipsade honom om mina favoritplatser; Stockholms skärgård, emigrantmuseet i Göteborg, och framförallt att han skulle ta en tur till Dalarna och besöka Rättvik, Mora eller Leksand. Jag har inte sett hela Sverige och det finns otroligt många platser jag skulle vilja visa amerikanerna, men min uppfattning är att dalänningarna har varit extra måna om att bevara våra gamla seder. Mitt hjärta klappar också lite extra för Småland där min pappa kommer ifrån, så självklart tipsade jag om de småländska glasbruken och Bullerbyhusen. Killen var rätt ung och gillade partaj så jag sa att om han hann med en tripp till Skagen, Tylösand o Halmstad också så skulle han inte bli besviken. :) Tycker ni att jag fick med det viktigaste? Vilka är era favoritplatser i Sverige?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin