USA i ett nötskal

Något som jag som svensk uppfattar som "konstigt" och annorlunda här i USA är alla RELIGIÖSA budskap som florerar i media. Kyrkor gör reklam för sina mässor på samma radiokanal som spelar vanlig rock, vid rödljuset blinkar en skylt om att aborter är mord och privatpersoner skyltar gärna med sin livsåskådning, som här på bilen nedan. Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin sett svenska kyrkan göra reklam för sin verksamhet någonstans. Förutom en blygsam lapp på anslagstavlan om när mässor äger rum. Här i USA känns det som att religion nästan har blivit KOMMERISELL verksamhet. Det finns ett flertal bildekaler man kan köpa med religiösa motiv, en fisk t ex. Det finns så många kyrkor att jag förundras över hur de alla kan ha medlemmar. Jag uppfattar kyrkan här som en social institution. Har fått förklarat för mig att många av de människor som emigrerade till USA på 1800-1900 talet gjorde det för att fritt kunna leva ut sin religiösa övertygelse. Idag kallar sig cirka 90 procent av alla amerikaner troende. Jag undrar vad motsvarande siffra är i Sverige? Känns som att majoriteten svenskar hellre väljer att kalla sig agnostiker. Religion verkar inte vara lika viktigt för oss i Skandinavien, hur kommer det sig? Är det för att vi har det så bra ställt att vi inte känner behov av att vända oss till någon "högre makt"? 

Det där med PATRIOTISM är ju ett helt annat kapitel och jag är nog inte helt insatt för att kunna kommentera/döma/förklara fenomenet. Helt klart är amerikaner stolta över sitt land och skyltar gärna med det. Den amerikanska flaggan syns på allt från papperstallrikar till bikinis och vår granne har målat en flagga över hela sin garagevägg. I Fairbanks, där vi bor, finns flera militärförläggningar där soldater utbildas innan de åker utomlands på uppdrag. Just därför är nog kulturen extra stark här; bilder på fallna soldater finns uppsatta på Walmart, skyltar som säger "Välkommen hem" sitter längs vägarna och vid events och "happenings" uppmärksammas ofta soldater och de faktum att de ser till att USA fortsätter att vara ett fritt land. De flesta affärer har någon form av "military discount" alltså rabatt för militärer. 

All denna patriotism är totalt främmande för mig. Att Sverige är ett neutralt land som inte varit i krig på över hundra år har säkert med saken att göra. Och det där med att en svensk TIGER, det kanske sitter kvar? Jag tror att det var någongång under 90-talet, som den svenska flaggan började förknippas med sverigedemokrater och därmed blev någonting FULT att skylta med. Det är synd. Undantaget är väl sportevents, jag kommer ihåg när jag jobbade i Tyskland under FOTBOLLS VM för några år sedan på Swedencamp. Alla var klädda i gult och blått och det var en fantastisk stämning! Kanske att samma känsla håller på att infinna sig hos oss svenskar nu när det inte är långt kvar till VIKTORIA och DANIELs bröllop? Jag hoppas verkligen det, den svenska FLAGGAN är den vackraste i hela världen tycker jag. Väl värd att skylta med, alla dagar om året. :)
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin