Ont, det gör ont men det går

Howdy, hur har ni det ute i bloggvärlden?
Har precis avslutat min andra dag i kassan på Freddies och det värker i tår, fötter, armar, axlar, rygg och smilband. Hur fasen orkar kassörskorna stå upp i åtta timmar och jobba och packa kassar? I don´t get it. När jag tog det här jobbet tänkte jag att det är bra att mitt första jobb i USA är något "lätt" som jag är säker på att jag klarar av. Men jag hade glömt att man måste vara supervältränad för att orka med! Fasen vad jag suktar efter ett härligt OFFICEJOBB med eget skrivbord, kaffeautomat och administrativa uppgifter. Jag fortsätter leta på mina lediga dagar. Jag har reagerat på hur Tayloristiskt det verkar vara i amerikanska företag. Det verkar självklart att man kan bli avskedad för ingenting, att man kan bli hunsad av chefen och att man ska vara supertacksam trots låg lön och kort semesterperiod. Igår, när K kom fram till min kassa efter mitt pass var slut fick jag ett telefonsamtal där man talade om för mig att man ABSOLUT inte fick prata med sin MAN medans man stod i kassan. Då fick man sparken. Det är nog den 49e saken jag hör som kan leda till att man får sluta, och fler lär jag få höra. Mina svenska ögon och öron förvånas, förundras och förfasas över hur de andra tjejerna i kassorna verkar tycka att allt är normalt och precis som det ska vara.. .

Idag var tydligen en väldigt BUSY dag, alla handlar inför THANKSGIVING som är nästa vecka och om man handlade extra mycket så fick man en FREEEEE TURKEY. K och jag är bjudna till familj i Delta Junction, ett samhälle som ligger ungefär två timmar från Fairbanks. Det ska bli mysigt, min första Thanksgiving i USA! Lovar att ta kort på all mat! K introducerade mig för Thanksgiving när vi bodde i Göteborg, men nu blir det ju mer "på riktigt". Jag har tur som är ledig den dagen, många var tvungna att jobba..

Titta vad som väntade mig när jag kom hem efter min tuffa arbetsdag, K hade lagat mat och lagt upp i HJÄRTA..mys



 

Kommentarer
Postat av: Li

Vad superfint gjort med maten! =O)

Spännande med thanks giving! undrar om det verkligen är "som på teven" ;O)

2010-11-14 @ 20:30:11
URL: http://li-mitt-liv.blogspot.com
Postat av: Jelly

Och akta dig för att nysa på jobbet - då kan man bli hängd! Inte smitta kunder så där :p

2010-11-15 @ 08:15:19
URL: http://vilsnajollen.blogspot.com
Postat av: Anna i USA

Vad gulligt :)

Och vad jobbigt det later, maste vara en valdigt strickt affar, har i mataffarerna har de flesta som jobbar i kassorna skit kul med varandra, men sa stressar dom nog ihjal manga ganger ocksa!

Hoppas du hittar nagot jobb du vill jobba med snart :)

2010-11-15 @ 17:27:47
URL: http://annaedback.blogg.se/
Postat av: Hanna

Vill inte vara negativ, men den erfarenhet jag har av kontorsjobb i USA ar exakt som du tycker att det verkar vara, tyvarr. Man kan fa sparken pa dagen utan anledning och gora vad chefen ber dig utan att ifragasatta, hierarki ar otroligt viktigt pa arbetsplatsen. Jag hoppas sa klart att det inte ar sa overallt, men tills jag hittar den arbetsplatsen som ar undantaget sa jobbar jag med mig sjalv som chef :)Det jag tycker ar jobbigast med denna jobbkultur ar att de flesta kollegor jag har haft bara tycker att det "ar sa det ska vara" och aldrig skulle ifragasatta nanting. Stor omstallning for en svensk. :S

Nog om det, vad supergulligt av K att laga hjartemat o inte tala om IKEA pasen, vilken man!!! :)

Postat av: Marie

Li; Thanksgiving ser jag jättemycket fram emot, ska fråga efter alla recept!



Jelly; ja men precis! och le, glöm inte o le



Anna; jag tror att de kör skrämseltaktik i början och att det blir trevligare efterhand..lite annorlunda än jag är van vid bara! Vad jobbar du med?



Hanna; man blir glad för småsaker! Hierarkin är jättenytt för mig. Gillar inte! Men man kanske vänjer sig..annars får jag starta eget jag med!

2010-11-19 @ 21:22:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin