Jobb, kärlek, eller kanske både och?

Nu har det alltså börjat ta fart här på jobbfronten och jag håller på att tränas i kassan på Fred Myers. För er som inte vart här är det en stor butikskedja och en del av Kruger, mastodontjätten som äger typ alla matkedjor och fabriker i USA.

Mina första dagar har varit väldigt intressanta på många sätt. Jag tänker inte beklaga mig, jag är medveten om att jag bara kommer ha det här jobbet en kort tid, men nog är det mycket som känns konstigt. I morgon börjar jag i kassan på riktigt efter att ha tränat PLU nummer, tittat på videofilmer och lärt mig tobakslagen. Det är nog det första jobbet jag varit på där de anställda är lika misstänkta för brott och snatteri som kunderna, så jag tror det kommer kännas lite som att var med i BIG BROTHER. Utan sprit då förstås, och med ett ständigt leende på läpparna. Men, för att se det positivt, THE SKY IS THE LIMIT i Usa och härifrån kan det bara gå uppåt! Jag fortsätter att söka jobb på mina lediga dagar, idag har jag rekryterat en lokal referens i from av Ks kompis, förhoppningsvis gör det att det går lite lättare. Kan tänka mig att jag i många fall ryker bara för att det är jobbigt att ringa till Sverige annars...


Jag har kollat runt lite bland er som utlandsbloggar och det känns skönt att se att vissa av er har lyckats hitta riktigt bra jobb utomlands! Jag befinner mig ju i Alaska där arbetsmarknaden inte är den hetaste och där militären, sjukhus och universitet tillhör de större arbetsgivarna, men jag ger inte upp hoppet om ett bra jobb. Idag sökte jag ett till HR jobb som lät jättekul, så nu håller jag tummarna medans jag klickar matvaror i kassan :)



Fick en utmaning av Linnéa som handlar om tidigare jobb.

Jag har jobbat sen jag var 15 och mitt första jobb var i en leksaksaffär i Västerås. Jag stod i kassan under julrushen och tyckte det var fantastiskt kul att slå in paket.

Under gymnasietiden testade jag på städjobb och en sommar var jag vårdbiträde på lassarettet. Det fick mig att inse att vårdyrket var för mindre äckelmagade människor än mig.

Efter gymnasiet jobbade jag stenhårt på Nisse´s på sommarar och under lov i flera år. Jag älskade det jobbet, förmodligen för att det aldrig var min huvudsyssla och därför blev roliga avbrott från studier att komma dit. På Nisse´s har jag gjort allt från att sortera galgar, sitta i kassan, sälja möbler, pynta julavdelningar, blåsa upp basketbollar, jaga snattare ute på parkeringen och konfronterat kunder som kastat tallrikar på mig. Som ni förstår var det inte arbetsuppgifterna i sig utan kollegorna och den härliga kulturen som gjorde att jag stormtrivdes där.

Under min studietid hade jag en hel massa andra knasiga jobb. Jag åkte till Dominikanska Republiken ettag, där jobbade jag på olika restauranger och fick även betalt för att fotas med papegojor, flytringar och kiter. Mycket tack vare min sjukt snygga bästis B. I Sverige har jag jobbat med telemarketing där jag sålde underkläder per telefon, jag har gjort marknadsundersökningar, sålt märklig spray på Stockholms gator (1 dag, sen sa jag upp mig) och jobbat på Postens Avdelning för Internationella reklamationer. Sen har jag jobbat under studentveckorna i Åre och sålt bubbel på Dippan och i baren på CampSweden under fotbollsVM. Det var skoj! 

Såhär på senare år har jag haft tre olika jobb inom Human Resources som har med min utbildning att göra. Jag började som Konsultchef på ett företag som anställer studenter men där trivdes jag aldrig. Efter det fortsatte jag som Löneadministratör och sen blev jag Personaladministratör på samma företag. Ett jobb jag trivdes med och där jag lärde mig sjukt mycket. Mitt senaste jobb innan jag flyttade var som Ekonom och Personaladministratör på ett företag i Göteborg där jag verkligen trivdes. Så sjukt härliga och drivna kollegor har jag inte träffat någon annanstans. Hade jag kunnat hade jag gärna fortsatt där, men nu vart det ju Alaska av en outgrundlig anledning. Kärleken. 

Roligaste jobbet ni haft?
Nisse´s var nog roligast. Särskilt under julrushen!
 
Sämsta jobbet?
Att göra marknadsundersökning per telefon. Det är ju bara så fruktansvärt tråkigt, och inte är det någon som blir glad när man ringer heller.

Bästa betalda?
Här vill jag ju gärna säga när jag fotades med papegojorna...men näe, det var mitt senaste jobb i Göteborg.

Sämsta betalda?
När jag sålde spary fick jag 25 kronor per såld burk. På en dag blev det hela 100 kronor. Jag upptäckte snabbt att det inte var så lukrativt alltså..fortfarande osäker på om det var lagligt :)

Jobbat längst på?
Sammantaget är det nog Nisse´s, eller Ekonomjobbet jag hade innan jag åkte hit. 

Jobb ni sökt men inte fått?
Det är ju en hel massa! Men ju fler man söker desto fler får man!



Vilka är era roligaste/sämsta/knäppaste/bästa jobb???


Kommentarer
Postat av: Svar: Caroline

Herregud Matie vad du har hunnit med olika arbeten.. Helt galet! Det lär ju finnas en hel del alternativ på ditt CV som amerikanarna kan ringar till för att få referenser.. Man kan verkligen inte säga att du är lat! Saknar du kära kusse.



Här i Sverige har moder Svea finpudrat våra landskap med snö. Det är helt underbart fint!



kram kram

2010-11-10 @ 11:25:51
URL: http://claracaroline.blogg.se/
Postat av: Svar: Caroline

Nej men oj, skulle skriva att Jag saknar dig kära kusse:-) hiih

2010-11-10 @ 11:26:40
URL: http://claracaroline.blogg.se/
Postat av: Svar: Caroline

Och givetvis ska det stå Marie, inte Matie.. haha nej nu lägger jag ner de här.. haha är så förkyld så de måste vara därför jag skriver så krassst!

2010-11-10 @ 11:28:06
URL: http://claracaroline.blogg.se/
Postat av: Li

Vad mycket du har hunnit med att göra =O)

Svårt med referenserna...

mitt sämsta måste nog vara kassörska, mångt och mycket skit fick man ta i det jobbet...och bara besvara med falskt leende-fy.

Roligaste och underbaraste är att jobba med barn och ungdomar i särskilda behov!!! Skola och kollo rules! =O)

2010-11-10 @ 19:06:15
URL: http://li-mitt-liv.blogspot.com
Postat av: Linnéa Geiger

oj vilka arbetysmyror vi alla är!

hoppas du har det bra på det nya jobbet! Jag håller med dig, från och med nu akn det bara gå uppåt!

2010-11-13 @ 05:21:15
URL: http://skruttplutt.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin