Bulltips!

Här i Alaska har det precis bakats svenska kanelbullar! Köket luktar precis så där som det brukar göra hemma hos mamma (o pappa), men tyvärr slutar liknelsen där. Mina bullar lämnar lite att önska, här kommer några tips till er som bor i USA eller ännu bättre, er som är i Sverige och funderar på att komma över;

1. I USA behöver man TVÅ påsar jäst. Inte en. En gör ingen nytta. TVÅ ska det va.
2. I USA kostar en burk med kardemumma lite över 100 kr. Iallafall i Alaska. Så bunkra upp med det, för sjutton!
3. I USA finns det inte pärlsocker. Punkt. Och det måste man ju ha. Bunkra upp!
4. 450 grader Farenheit ska det va på ugnen. Inte mer. och inte mindre.
5. Här i USA har de fått för sig att vaniljsocker ska vara flytande. Riktigt hur de har tänkt där vet jag inte. Man kanske ska ha i det först?

Slutsats; svenska kanelbullar smakar bäst i Sverige. Ska du mot förmodan ge dig på att baka här i USA får du packa resväskan full med bakattiraljer. Eller leta på ett recept med USAs motsvarighet, Cinnamonrolls. Men det är ju inte riktigt samma sak...:)

Fika nu riktigt mycket under hösten! Kanelbullar. Pasque je le vu bien.  Because your worth it.Typ.



Kommentarer
Postat av: Zandra

Dom ser himmla goda ut iaf!

Jag bor i Sundsvall sedan 2006. Trivs jättebra! Förstår att du saknar brudarna. När jag flyttade till Oslo tappade jag nästan alla :-( Men man överlever!

2010-09-07 @ 08:47:39
URL: http://almsson.blogg.se/
Postat av: Svar: Caroline

Va fina:) Ett tips, du kan göra eget vaniljsocker:-)



Du behöver:



1 Vaniljstång

2 dl socker



Skiva vaniljstången fint och lägg den tillsammans med sockret i en matberedare. Mixa ca 4 minuter till ett fint puder. Förvara vaniljsockret i en burk med lock så ska det hålla i ca 3 månader.



Fiffigt va:-) kram

2010-09-07 @ 11:02:37
URL: http://claracaroline.blogg.se/
Postat av: Helena

Haha... ja detta känner jag igen. Jag åker till IKEA lite då och då där har de pärlsocker iallafall, men vanillinsocker köper jag med mig hemmifrån. Vanlijslisket de har här både luktar och smakar sprit! Men receptet från Caroline var intressant, om man någongång skulle bli utan!

2010-09-07 @ 22:25:45
URL: http://misspkm.blogspot.com
Postat av: Marie

Zandra; tur att det finns Skype! Hur är Sundsvall? Ta hand om dig!



Caroline; Nämen, strålande! Ta med det i boken!!



Helena; Vad härligt med IKEA i närheten, ett svenskt andningshål! Mitt närmaste ligger i Seattle, tar väl en vecka med bil dit ;) Ska definitivt prova Carolines recept!

2010-09-07 @ 22:54:23
Postat av: Anne-Marie

Kanelbullar kan jag verkligen sakna ibland och precis som du skriver går det ju inte riktigt med tanke på alla ingredienser som inte finns i "vanliga" affärer. Precis som du har jag ingen IKEA i närheten.

2010-09-08 @ 00:58:38
URL: http://bo-i-usa.blogspot.com
Postat av: sara

Åh, de ser iaf riktigt mumsiga ut så verkar som att du lyckats både med doften och looken :-). jag har inte försökt mig på kanelbullar i Kina än. Dock har jag testat med kladdkaka vilket nästan funkade. trots så enkla ingredienser så smakar det ändå inte ritkgit som hemma :-)

2010-09-08 @ 02:06:20
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin