Potatis helt enkelt

Känner att jag måste förtydliga mig angående inlägget nedan. Kritiken är alltså riktad åt SD och de som har röstat på partiet. Ja, och naturligtvis åt soffliggarna som inte röstade alls och bidrog till resultatet. Självklart finns det härliga människor som gillar OLIKHETER i Sverige också, förhoppningsvis hela 90 procent av befolkningen! Och ni som har läst min blogg ettag vet att jag om någon ÄLSKAR SVERIGE och svenska traditioner! Med inlägget ville jag peka på att det är HÄRLIGT med olikheter och att man kan känna sig som svensk och vara stolt över sitt land samtidigt som man tar del av OLIKHETERNA och uppskattar det som är NYTT. Något som SD inte står för. Naturligtvis finns det människor som är främlingsfientliga också här i USA. Hur många vet jag inte. Jag kommer säkert stöta på dem. Och jag kommer inte gilla dem heller. 


Nu till matlagning. Igår fick jag ett sånt där JÄTTESUG efter svensk husmanskost igen. Så jag gjorde RÅRAKOR, eller RAGGMUNKAR som det hette i skolköket. Och så blandade jag min hemgjorda lingonsylt med COOL WIP så det blev DROTTNINGSYLT eller ÄNGLAMAT som jag också hört att det kallas. K tyckte det såg gott ut. Men enligt honom hade jag precis lagat HASH BROWNS. Till det åt han ketchup. Det funkade det med. Fast jag tyckte ju mina var godare förstås. Jag är ju svensk. ;)






 

 

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Fresh marked och whole foods har lingonsylt! Mmm! Men ni kanske kan plocka egna lingon där i norr?



Just det, hur gammal är din valp? Det finns superbra podcasts om puppytraining på Itunes -for freee! Jag lyssnar på creative dogtraining, det är hos dem vi går på pyppyclasses. Tips tips!

2010-09-30 @ 01:59:48
URL: http://skruttplutt.wordpress.com
Postat av: Min plats i solen

Hej Marie!



Tack för dina fina ord på min blogg! De värmde verkligen gott i hjärtat. Tack! :)



Åh, rårakor är ju så vansinnigt gott. Nu blir jag sugen på att laga det jag med. Det kanske kan bli nu i helgen. Tillsammans med min hemmalagade lingonsylt (min första någonsin, men inte sista för oj, vad gott det var). :)



Ha en fin helg Marie!

Kram Lotta

2010-09-30 @ 16:33:11
URL: http://minplatsisolen.blogspot.com
Postat av: Eleonor

Mmmmm vad gott med raggmunkar.. Din sylt ser underbart god ut..

Jag håller med om detta inlägg. SD har inget i riksdagen att göra. Punkt slut. Skulle alla länder vara främlingsfientliga så skulle inte länderna gå runt ekonomiskt.



Tack för din kommentar om saker som jag måste göra innan jag flyttar. Jag har skrivit upp alla här hemma på min lilla lista.

Jag och Jason kommer dela försäkring när vi gifter oss, men behöver jag även försäkring här i Sverige?



Du, en fråga. Nuförtiden kan man ha "Dual citizenship" med Sverige. Kommer du ansöka om amerikanskt medborgarskap och ha dubbelt medborgarskap?



kram Eleonor

2010-09-30 @ 21:40:33
URL: http://eleonorsamerica.blogg.se/
Postat av: Anne-Marie

Men självklart skall man laga rårakor/raggmunkar ibland. Jag gör det. Eftersom jag har så svårt att hitta lingonsylt i mina trakter blir det mest rårakor utan det "röda guldet".

2010-10-01 @ 04:43:28
URL: http://bo-i-usa.blogspot.com
Postat av: malin clapper

Det var festligt att du var inne och kommenterade min blogg igår, jag var nämligen inne och läste hos dig igår och hann inte kommentera :D



De där raggmunkarna gör mig helt GALEN! Jag blev så sugen på det så jag vet inte vad! Idag ska jag gå och köpa råvaror till det... Tack för tipset!

2010-10-03 @ 09:16:01
URL: http://www.mrsclapper.blogspot.com
Postat av: Marie

Linnéa; ja här plockar vi egna lingon, precis som hemma i Sveriget. Kenza är 13 veckor, hög tid att börja puppyclass mao. Tack för tipset, ska kolla om det finns här, annars blir det Petco.



Lotta; Hemlagat är ändå godast! Och raggmunkar på egenodlade potatisar som du har (tror jag) blir nog en riktig hit! Kram



Eleonor; Angående försäkringen skulle jag nog ta en turistförsäkring de första veckorna så att du är försäkrad även innan giftemålet. Jag är försäkrad genom Ks jobb men det tog några veckor innan jag fick den. Angående medborgarskap har jag inte tänkt så långt ännu. Permanent Recidency, som jag har nu, måste förnyas om två år och först efter det kan man ansöka om citizenship. Men jag kommer aldrig "avsäga" mig det svenska. Så det blir dual isåfall.



Anne-Marie; Härligt att höra att du förtfarande lagar rårakor efter så många år här i USA!



Malin; Det är något med svensk husmanskost som gör att den blir extra spännande härborta! Gott är det!

2010-10-04 @ 23:40:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin