MarieL som Sfi lärare

Nästa tisdag har jag antagit utmaningen att bli svenskalärare för en kväll. Om det går vägen ska jag hålla kurs en gång i månaden. De som vill lära sig är ättlingar till norskar och svenskar som kom hit under guldrushen.

Tycker det ska bli superspännande men har ett litet problem. Jag har aldrig lärt ut svenska som språk tidigare (förutom till K möjligen) och nu skulle jag vilja be om er hjälp!

Har ni förslag på roliga (och enkla) konversationer ur en typisk svensk vardag? Vilket är det bästa sättet att få en amerikan att säga R på?

Maila mig / kommentera här, så lovar jag att tipsa amerikanerna om att de kan läsa mer svenska på era bloggar!


Sökte på Google efter bilder för "svenska". Här har vi Katy Perry med några "svenska" modeller...;)


Kommentarer
Postat av: Anne-Marie

Du verkar ha riktigt flyt där borta med nytt jobb och nu lärare. Hur öppnade det upp sig med dessa ättlingar? Har nog inga riktigt bra tips tyvärr eftersom jag i stort sett aldrig pratar svenska. ;) Kram!

2011-02-10 @ 08:28:13
URL: http://bo-i-usa.blogspot.com
Postat av: Min plats i solen

Vad kul! :) Jag tror att det kommer att bli både spännande och lärorikt. För er alla. :)



De tips jag har är att tänka tillbaka på när du själv började lära dig ett nytt språk en gång i tiden. Hur lärde vi oss engelska då vi var små t.ex.? Alfabetet, veckodagar, månader, färger och enkel grammatik (jag, han, hon, det etc) och sedan fraser (Vad är klockan? Jag heter...) och konversation. Har du möjlighet att få tag på svenska barnböcker, eller någon svensk lärobok för barn, datorspel eller bra hemsidor? Kanske kolla in SVT:s hemsida. Där finns ju både barnprogram och Utbildningsradion. Kanske hittar du något där. Kanske finns det pedagogiskt material du kan beställa via nätet. Jag tror att du kommer kunna hitta en del bra saker bara via datorn. Sedan brukar ju rollspel fungera ganska bra. Att spela upp vardagssituationer.



Lycka till Marie! Jag är säker på att det kommer att bli hur roligt som helst och att du kommer att vara en strålande lärare. :)



Kram Lotta

2011-02-10 @ 09:33:50
URL: http://minplatsisolen.blogspot.com
Postat av: Swedish Army Wife

Eftersom vi svenskar är så obsessed av väder och alltid pratar om vädret kan du ju ha med en väderkonversation :) Regn, sol, blåst, varmt, kallt osv. Men jag tror du måste börja med att förklara om svenskans den och det, och hur ord böjs och får olika ändelser beroende på om det är ett den- eller detord.



Vet inte vilken nivå de här personerna ligger på eller hur avancerat du ska gå in på språket, om det bara är hobbynivå så att säga så kan du ju ha presentationsövningar. "Jag heter Marie, vad heter du?" och gå gruppen runt liksom, som man gör i barngrupper.



Köksbordskonversationer är vanliga, lär dem den vanligaste maten. Jag vill ha kaffe, vad vill du ha? Jag vill ha mjölk. Jag vill ha te, vad vill du ha? osv. Skriv en lista med vanligaste matvarorna de kan välja ifrån. Ibland måste man inte traggla all grammatik, lär de bara att det heter "Jag vill ha" när de vill ha något, och "Jag vill" när de vill göra något.



Annat viktigt du kan lära dem är att räkna på svenska, uttala å, ä och ö, sje-ljuden och norrländska inandningen för "ja"...;)

2011-02-10 @ 10:52:09
URL: http://www.swedisharmywife.com
Postat av: linda

Jag gick en tyskakurs "for bloody beginners" i tre veckor i Schweiz, och då fick vi lära oss det mest elementära -att räkna, att säga veckodagarna etc. Dock tycker jag att du ska lära dem något de verkligen vill använda (för ärligt talat, hur många gånger kommer de ha nytta av att säga "min moster har tio blå pennor" som man jämt fick lära sig i skolan?). Det första jag ser till att lära mig är typ "ursäkta var är.." och "jag älskar dig", för det tycker jag är roligt att kunna =)

2011-02-10 @ 13:27:07
Postat av: malin clapper

Men vad kul!

Jag har hört från nån att våra R låter som irländska R, så det kanske de kan ha lite mer anknytning till? :)



Och förslaget om väder var ju toppen haha!

2011-02-10 @ 20:45:53
URL: http://www.mrsclapper.blogspot.com
Postat av: Helena

Vad spännande! Men svårt! Själv har jag undervisat i engelska hemma i Sverige - men att undervisa svenska i USA.. usch så svårt. Och att bara göra det en gång i månaden..



Mmmmm... Att blanda språket med upplevelser och berättelser är alltid bra. Då kan du alltd prata om Fika, midsommar, jultraditioner, påskakärrningar, typisk svensk mat, nationalsången, sjukvården, semesterställen, Stockholm, Kungafamiljen...



Du kommer säkert på något bra! LYCKA TILL!

2011-02-10 @ 20:50:09
URL: http://www.misspkm.blogspot.com
Postat av: Li

jag tänker ordförråd när jag tänker lära mig språk.

Jag tror att det underlättar mycket om man lär sig olika "områden", till exempel "färger" "siffror" "kläder" etc. och då skulle jag gärna vilja lära mig genom lek som minnesleken (en säger ett ord, nästa ska säga samma plus ett till osv) men även då man lär sig ord att man får se en bild på ordet. Tillexempel, färgen grön på en grön lapp och så står det både "grön" "Green" -en smula överpedagogiskt kanske? ;O)

för att få upp flyt och extra roligt brukar det bli om man får sjunga lite =O)

Låter iaf jätteroligt och jag tror du kommer fixa det galant! =O)

2011-02-11 @ 15:50:38
URL: http://li-mitt-liv.blogspot.com
Postat av: linda

Just det, jag lär mig också "hjälp" bland det första jag gör.. det är alltid bra att kunna!

2011-02-13 @ 12:32:01
Postat av: Ellinor

Hej!

Min make är SFI lärare här i sverige. Jag kan höra med honom hur han har lagt upp sin plan och hur han har lärt ut om du vill.

2011-02-16 @ 14:23:01
URL: http://olssonskrypin.blogspot.com
Postat av: Marie

Ann-Marie; Du glömmer väl inte av vårt fina språk ;? Det finns en förening häruppe som heter "Sons of Norway" med ättlingar från Skandinavien. Firade 17 maj med dem och på den vägen fick jag frågan om svenskalektioner.



Lotta; Tack för alla bra tips! Jag knåpade ihop några sidor med övningar och eftersom det var en liten grupp funkade det jättebra! Tom. roligare än jag trodde!



Swedish army wife; Åhh, superbra tips! Den och det ska jag definitivt ta med nästa gång! Och fler enkla meningar! Det var jättekul att lära ut svenska, rekommenderas! Pratar din man svenska?



Linda; Hej och välkommen hit! Bra tips, särskilt som gubbarna hade svenska fruar..då kan de ju överraska med en svensk kärleksförklaring. Håller med om att det viktigaste är sånt som man verkligen har använding av!



Mrs Clapper; Det verkar vara svårt för många amerikaner att säga R, vi övade rätt länge på det. Det var skoj! Vädret pratade vi om. Och älgar förstås. Pratar dina släktingar i Californien någon svenska? Kram



Helena: Tack för alla fina idéer! Jag gav dem nationalsången och vi provar eventuellt en trudelutt nästa gång!



Li: Tack för bra tips! Nästa gång ska jag se om de är med och tar ton!



Linda; Ja, det måste man kunna!



Ellinor; Åhh, det vore toppen! Tack snälla!



2011-02-19 @ 04:59:29
Postat av: Linda

Hej Marie,



Halkade precis in pa din blogg. Jattetrevlig blogg forresten. Sag att du precis borjat lara ut svenska och jag var tvungen att lamna en kommentar. Jag sjalv bor i Santa Barbara, CA och har precis borjat lara ut svenska sjalv. Forst tankte jag men gud sa latt, men nu har vi redan haft typ sex lektioner och det ar inte sa latt som man tror.



Jag far kolla upp saker emellanat nar jag kommer hem och sa fran grammatiken for jag kommer pa mig sjalv med att inte veta varfor man sager pa vissa vis.



Men det ar jatteroligt faktiskt, och jag tycker du har fatt jattebra tips redan. Det som ar jatteroligt ar nar man marker pa studenterna att lektionerna faktiskt gor verkan :).



Det jag gor ar att anvanda mig av internet. Jag anvander Bjorn Engdahls svenska lektioner som bas. Nar vi sedan gar in djupare om saker och ting sa skriver jag ut ytterligare info. som tex verb osv fran andra sidor vad jag hittar och sa.



Lycka till. Det kommer sakert ga jattebra och det verkar det ju redan ha gjort.



Kram

2011-02-22 @ 07:30:43
URL: http://lindahollems.blogspot.com/
Postat av: Åsa Karlsson

Vad trevlig din blogg verkar vara. kommer med all säkerhet att läsa på din blogg igen! :) Hoppas du har en spännande vardag :p

2011-02-23 @ 12:55:16
URL: http://jade.se/paketresor

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin