Dead horse?



Det finns många avlägsna platser i Alaska, platser som få människor känner till eller har besökt. Deadhorse, dit K flyger imorgon i jobbet, ligger långt ovanför polcirkeln, men är en av få platser det faktiskt går att köra till (om man har extra reservdäck), något som känns föga lockande just nu men som säkerligen vore ett äventyr i sommar. Deadhorse är första anhalten när man ska till Prudhoe Bay, där mycket av Alaskas olja kommer ifrån.

Alaska är fullt med små byar dit man måste flyga för att det inte går några vägar. Även på de små öarna till vänster, mitt i Ishavet, bor det människor som försörjer sig på fiske och lantbruk. Jag tycker att det är helt fantastiskt och samtidigt obegripligt att människan har valt att slå sig ner här, långt bort från, vad som för mig är, civilisationen. Jag hoppas att jag någon gång får möjligheten att besöka någon av dessa byar, tänk vilket äventyr!


Kommentarer
Postat av: Liz

Hej Marie!

Alaska ar verkligen en helt annan varld. Jag sag nagra avsnitt av Palin's Alaska och det var helt otroligt vilken natur det ar. Precis som du sager visade dom hur dom med litet plan tog sig till sma byar som var helt avskarmade fran allt! Som du sager, helt otroligt att nagon valjer att bosatta sig dar..Men otroligt att uppleva. Tankte pa det, har du rest runt i Alaska, ser man bjornar i naturen, tors man ga ut pa en joggingrunda i skogen eller ar det a big no no? Skulle vara intressant att hora om dina eventuella aventyr med just the wildlife!

Postat av: Desiree

Rätt häftigt att det finns en massa sådana här småställen. Har läst din blogg ett tag nu och gillar den mycket. Grattis till jobet. Hittade hit via Linnea i Alabamas blogg. Jag har själv bott i Alabama i fyra år och precis flyttat tillbaka till Sverige. Alaska verkar coolt och så vackert på många sätt. Men ack så kallt. Jag tycker kylan och mörkret i Sverige är påfrestande många gånger så jag ska nog inte flytta till just Alaska men jag skulle hemskt gärna åka dit på semester. Fantastisk natur och vidder har ni allt där uppe.

Hälsningar

Desiree

2011-01-21 @ 08:51:07
URL: http://sweethomesweden.blogspot.com
Postat av: Min plats i solen

Tack för att jag får lov att uppleva Alaska genom dig och dina ögon Marie. :)Jag suger åt mig allt som en svamp. :)



Ha en fin helg kära du!



Kram Lotta

2011-01-21 @ 22:30:53
URL: http://minplatsisolen.blogspot.com
Postat av: Anna i USA

wow vad häftigt det vore!! :)

2011-01-22 @ 04:48:03
URL: http://annaedback.blogg.se/
Postat av: Marie

Liz; Palin är inte så poppis häruppe i Alaska då hon är lite ..kommersiell..Själv har jag inte sett programmen, ska kolla om de finns på netflix. Jag tror jag får skriva ett inlägg om det där med björnar och sånt, för visst känns det lite läskigt när man är ute i naturen själv. Kram på dig!



Desiree; Hej och välkommen in i min värld! Linnea skriver fantastiskt läser hennes blogg varje dag! Jag tycker också att kylan är lite jobbig, mest för att man får så lite sol. Det är bra att äta extra D vitamin under vintern. Alabama tycker jag verkar vara ett kul ställe, trivdes du där? Nu ska jag kika in på din blogg! Kram



Lotta; Hoppas du haft en underbar helg! Jag ser fram emot vår och sommar då man kan vara ute mer. Förhoppningsvis för jag möjlighet att besöka andra delar av Alaska i sommar, då rapporterar jag! Kram



Anna; Jag har någon slags hatkärlek till såna här ställen. Men äventyret lockar!

2011-01-23 @ 20:54:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin