Mamma och Pappa och Kärlek

Min mamma och pappa är fortfarande kära. Idag har de varit gifta i 30 år. När de gifte sig var det poppis med mindre bröllop eller inget alls. Tänk liten fjällkyrka i Sälen, tjocka vinterpälsar, bohem klänning och samekängor. 

 Nästan precis lika länge som de varit gifta har jag funnits. Hade vi levt på 1800 talet hade jag varit på gränsen till SKANDAL. Nu gör vi ju inte det och jag känner mig som en högst vanlig nästan 30åring. Med riktigt härliga föräldrar.  

Om jag får önska så önskar jag att jag får uppleva en lika lång och fantastisk KÄRLEKSRESA som den de befinner sig på. De har lärt mig att kärlek är så mycket mer än att vara kär. Kärlek är att först älska sig själv. När man väl.... PRECIS HÄR FRÅGAR K MIG HUR MÅNGA ZOMBIES JAG TROR ATT HAN SKULLE KUNNA SLÅ NED OM HAN HADE TVÅ SVÄRD.

 Ja alltså, kärlek är så mycket mer än att gå omkring på rosa moln hela tiden. Kärleken kan uppstå, helt oväntat, men för att bevara den måste man lägga i en helt annan växel. Kärlek för mig handlar om att känna glädje över att kunna göra sin partner glad. Att glädjas därför att ens partner anstränger sig för att göra dig glad. Kärlek handlar också om att utstå påfrestningar, motstå frestelser och att genomgå förändringar. Varje hinder kan förvandlas till en extra stark byggsten om man beslutar att övervinna det tillsammans. Kärlek handlar inte bara om toppar, inte heller bara om dalar. Kärlek är att kunna dela med sig och utgå från ett gemensamt perspektiv, men också att behålla sitt egna personliga. Kärlek är inte bara den plockade blombuketten och besöket på Tiffany´s. Kärlek är också modet att våga visa sig svag, styrkan som infinner sig när man inser att man är älskad och viljan att lära sig och dela med sig till varandra. 

Mamma och Pappa; ni är fantastiska förebilder och jag är så glad att just jag får vara med på eran resa. Varje dag lär jag mig något nytt om kärlek och varje dag inser jag hur mycket vlja, kraft och gemenskap er kärlek bygger på. 

Grattis på bröllopsdagen!




 

Kommentarer
Postat av: Linnea i Alabama

Oh, inspirerande! Vad fint. grattis grattis till päronen!

2011-03-01 @ 09:50:55
URL: http://skruttplutt.wordpress.com
Postat av: Li

vad fint, alltihopa -även zombina ;O)

2011-03-01 @ 10:01:03
URL: http://li-mitt-liv.blogspot.com
Postat av: Desiree

Vackert och mycket klokt skrivet. Ja karlek ar fantatiskt men sa mycket mer an att bara ga pa rosa moln.

2011-03-01 @ 15:08:14
URL: http://sweethomesweden.blogspot.com
Postat av: Anna i USA

Vad fint skrivet.. Mina föräldrar har i år varit gifta i 31 år. Det är så häftigt och jag ser upp till dom väldigt mycket, och förstår ännu mer nu när jag är äldre vad det faktiskt handlar om! :)

2011-03-01 @ 18:44:09
URL: http://annaedback.blogg.se/
Postat av: Min plats i solen

Åhhh, jag blir nästan tårögd av din vackra hyllning och kärleksförklaring till dina föräldrar ochtill kärleken. Så fint! Grattis till dina föräldrar i efterskott! :)



Kram på dig fina du

2011-03-02 @ 18:05:52
URL: http://minplatsisolen.blogspot.com
Postat av: Anne-Marie

Vilken härlig hyllning till dina föräldrar (förstår att de är fantastiska förebilder) och så fint skrivet om kärleken. :) Kram!

2011-03-05 @ 06:56:29
URL: http://bo-i-usa.blogspot.com
Postat av: Marie

Linnéa; vet inte om du håller med men jag tycker första året som gift har varit väldigt spännande med både upp och ner och hit o dit. Kärlek som jag uppfattar den. Lite fint.



Li; alla har ju sidor och intressen som kanske inte var det första man la märke till eller charmades av..;)



Desiree: Och som utlandssvensk och när man är kär i någon av annan nationalitet då blir det där med byggstenarna nästan ännu viktigare tror jag. Vad tror du?



Anna: Det är skönt när man äntligen kan säga att ens föräldrar har blivit förebilder, det var många år som jag bara tyckte dom var gnatiga och jobbiga. Tji fick jag!



Min plats i solen: är så glad för deras skull, och de verkar nästan kärare sen jag och min syster flyttade ut. Det kanske blir så? Jag hoppas på en sån kärlek som bara växer och blir starkare ju äldre man blir! kram



Anne-Marie; det är en härlig insikt när man upptäcker att man kan lära sig saker av sina föräldrar (till skillnad från när man är yngre och mest tycker att de är jobbiga) kram



2011-03-06 @ 04:55:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin