Min vecka

Den här veckan har gått så himla snabbt! På Fettisdagen var jag hemma hos ett svenskt par som bjöd på SEMLOR. Vi var sammanlagt fem svenskar (o en amerikan) som mumsade och det smakade precis lika gott som det gör hemma! Svenskarna har hittat mig här genom BLOGGEN, så himla kul att man kan träffa folk genom att skriva egentligen.

På jobbet börjar jag komma in i min roll och även se hur jag kan utveckla den. Jag gillar mina kollegor, alla är supertrevliga och jag känner verkligen att jag trivs på min nya arbetsplats! Jag kommer hålla på mycket med rekryteringsevent nu under våren, för det är nu som Alaskianerna byter jobb och det är också då nytt folk flyttar hit.

I och med mitt jobb så lär jag mig mer och mer om hur amerikaner tänker i olika situationer. Jag är också mer införstådd i the Natives sätt att leva och tänka. Familjen är det absolut viktigaste för dem. Respekten för äldre är också något som jag uppfattar som lite annorlunda mot hur vi ser på saker i Sverige. Jag var på årsmöte i torsdags och under mötet presenterades årets Miss och årets Princess. I tjejernas tacktal var de första de valde att berätta namnen på sina föräldrar och sina mormödrar. Tyckte det var lite fint. Det är inte ofta jag ger min mamma cred om jag lyckas prestera något, ändå var det ju hon som såg till att jag överhuvudtaget blev född liksom..tror man kan lära sig något där. 

Igår kollade jag på the SWAN. Helt fantastisk och fick mig att tänka på när jag och min syster (som varit dansare) var och såg SVANSJÖN i GLOBEN när vi var yngre. Jag tror jag var 16 och hon 13 när vi såg den baletten. En helt otrolig upplevelse. Och en riktigt bra film, inte konstigt att Natalie fick en Oscar.

Kenza har gått från bebis till stor den här veckan och beter sig därefter. Så fort vi ser en hund börjar hon yla och så fort vi ser gul snö ska hon rulla runt i den. Lite halvjobbigt, men mitt mattehjärta klappar, min lilla valp liksom!  Här kommer lite bilder från dagens timmar i solen. Noll grader och jag ville knappt gå hem!




Flodbåten Discovery har frusit fast men kommer skeppa tusentals turister i sommar



Tonårsslampan Kenza och jag. Och mina nya 10 dollars glajor 



Kommentarer
Postat av: Desiree

Vad söt hon är Kenza. Fina bilder. Kul att jobbet verkar bra och att du trivs bra med det. Just det där med kulturskillnader är väldigt spännande och interessant. Gott med semlor också. Bloggens värld är helt fantastisk. Jag har träffat så många goa personer via bloggen. :-)

KRam!

2011-03-13 @ 08:10:31
URL: http://sweethomesweden.blogspot.com
Postat av: Linnea i Alabama

Oh vad härligt med SEMLOOOR! Bloggar är fantastiska på det sättet, man kan verkligen få vänner!

Härligt att se att du haft en fin helg!

2011-03-13 @ 08:37:47
URL: http://www.linneaiusa.com
Postat av: Linda - Mitt liv i Grekland

Så söt din hund!!



Åh va fin första bilden va, mer bilder på Alaska!! :)

2011-03-13 @ 10:36:27
URL: http://dotlc.blogg.se/
Postat av: moster maisy

2011-03-13 @ 11:48:02
Postat av: moster maisy

Hej Marie!



Nu sitter jag vid din mammas dator och skriver. Vi har varit hos Vanja och ätit gott.....laxen hon bjöd på var köpt på en gårdsbutik och det var 3,5 mil dit! Omsorg genom hela besöket med andra ord. Mamma har lärt mig lite i nya SPCS och det är en gedigern utbildning hon gått igenom.



Ja du Marie...det är många som hela livet letar efter lyckan och missar att den finns alldeles i närheten, det är skönt att inse att det inte är så märkvärdigt. Sen kan man ju inte vara superlycklig hela tiden...för hur vet man då hur det känns.



Nu ska vi åka till IKEA, och mamma och pappa ska med. Vi har haft det trevligt, det är underbart med mina syrror!!!!!. Längtar efter dig och K! Ha det bra, KRAM, KRAM /moster



Mamma hälsar!

2011-03-13 @ 11:54:54
Postat av: Min plats i solen

Hej vännen!



Mmm, det är gott med semlor och vad härligt att du också har fått äta sådana i veckan. Vissa traditioner tar man helt enkelt med sig då man flyttar till ett annat land. :) Och vad härligt att du och dina svenska vänner har funnit varandar genom dn blogg. :) Visst är bloggvärlden en fantastiskt fin och värmande värld? :)



Roligt att höra att du trivs bra på ditt nya jobb och börjar komma in det hela nu. Är så glad för din skull. Det är viktgt att man trivs på jobbet. :)



Den filmen står uppsatt på min "Vill se-lista". Den har precis haft premiär på biograferna här hemma i Sverige. :)



Underbara bilder Marie och Kenza hon är ju söt som socker. :)



Sköt om dig fina Marie och ha en fin kommande vecka!



Kram Lotta

2011-03-13 @ 18:03:56
URL: http://minplatsisolen.blogspot.com
Postat av: Caroline

Va kul att du har sett filmen nu och att du tyckte den var bra! :-) Kram

2011-03-14 @ 00:11:29
URL: http://claracaroline.blogg.se/
Postat av: Carro Hellström

Jag minns såå väl när du hade varit på Svansjön =)

Tror det var i tvåan på gymnasiet. Du berättade då att du hade stor gråtit hela tiden.

Det är så kul att följa din blogg. Stor kram Carro

2011-04-06 @ 16:03:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin