Very sexy in the uppvakningsstol



Eftersom jag inte har bloggat på ettag bjuder jag på den här fräcka bilden från uppvakningsrummet idag. Tycker själv att jag fick till en riktigt fin anka (ankan är till Anna, Barbro och Soffi)

Idag har jag alltså vart hos farbror Doktorn och dragit ut samtliga visdomständer eftersom jag ska skaffa tandställning framöver. De sövde ned mig och själva ingreppet var klart på 20 minuter. Jag har fått smärtstillande tabletter och en ispåse att ha runt huvudet. Än gör det inte särskilt ont alls, men vi får väl se om det går att sova när bedövningen släppt helt. Har ni erfarenhet av detta? Hur länge gjorde det ont? Skriv gärna i kommentarsfältet!

Som utlandssvensk är det ju omöjligt att inte jämföra med vården hemma. Jag har varit lyckligt lottad (och kanske lite feg) i livet och aldrig brutit några ben, så det här är det största ingreppet jag vart med om och således kan jämföra med. Hittills har jag bara positiva saker att säga om sjukvården i Alaska. Alla jag har haft att göra med har varit otroligt proffsiga och måna om att överträffa mina förväntningar. Inte bara själv vården utan även allt runtomkring. Amerikaner är ju lite av mästare på "smalltalk", något som verkligen är en fördel när man sitter i en stol och har slangar i näsan.

Sen var det det där med ekonomi. Sjukförsäkring. Återigen är jag lyckligt lottad och är försäkrad därför att min man har ett jobb. Hade han inte haft det hade jag varit försäkrad genom mitt jobb. Studenter kan försäkra sig genom skolan och få subventionerad sjukvård på det viset.

Problemen med amerikansk sjukvård uppstår om man står utanför arbetsmarknaden. Det finns privata sjukförsäkrningar man kan köpa men för de flesta är det inget alternativ då de är svindyra. Som låginkosttagare finns dock hjälp att få. Först och främst kan en person aldrig nekas akutvård. Sjukhuset måste behandla akutfall, även om personen inte har sjukförsäkrning. I slutändan är det sedan sjukhuset som får stå för kostnaden om patienten inte har råd. För låginkosttagare finns dessutom särskilda benefits att ansöka om, tex. gratis sjukvård för barnen etc.

Mitt råd till alla som planerar flytt till USA är ändå att ha en reseförskring de första månaderna. De fakta jag har kan vara specifikt för Alaska, dessutom måste man ha fått sitt Social Security kort innan man kan ansöka om benefits för låginkosttagare.


Nu ska jag fortsätta surpla på min IsFrappe, ikväll blir det svensk nyponsoppa på menyn!

Kramar

Kommentarer
Postat av: Linnea i Colorado

Oj oj! Du skrämde mig där!! Skönt att de tog alla samtidigt, hoppas att du inte får för ont när bedövningen släpper. Casey gjorde som du, och han var öm i två tre dagar. Sen gick det prima!

2011-10-08 @ 07:30:10
URL: http://Linneaiusa.com
Postat av: Freedomtravel

Usch att ta ut alla visdomständerna, men smidigt att ta alla på en gång under narkos!

Det finns nog bra sjukvård på många håll i världen. Jag tror absolut inte att Sverige har bättre sjukvård än andra MEN jag tror att den är lite mer jämlik. Man behöver inte betala någon försäkring och ingen behöver alltså hamna utanför systemet. Alla har rätt till högkvalitativ sjukvård.

Dock: tandvårdssystemet ligger ju lustigt nog utanför allt det här. Just tandvård kan bli hur dyrt som helst i Sverige...

2011-10-08 @ 07:45:07
URL: http://www.freedomtravel.se
Postat av: Desiree

Sjukförsäkring är verkligen A och O då man bor i USA. Min man drog ut alla sina visdomständer då vi bodde i USA och fick också sövas. Han hade lite ont när bedövnigen släppte och kunde inte tugga så mycket närmaste veckan efter så det fick bli mycket soppor och smoothies och sådant för hans del. sedan får man också se upp så att det inte fastanar en massa matrester i hålen som finns längst bak efter visdomständerna så maken köpte någon liten spol maskin så att han kunde skölja rent ordentligt därbak.

Hoppas du slipper ha allt för ont. Du har varit jätteduktig.

Kram

2011-10-08 @ 08:07:15
URL: http://sweethomesweden.blogspot.com
Postat av: Helena

Usch och fy.. men hoppas att det ska gå bra. Det där med att dra ut visdomständerna innan de ens är uppe är en sån amerikansk grej! Varje gången jag går till tandläkaren och de ser att jag har 2 kvar så blir det både förvånade och förbryllade... och vill inget annat än att dra ut dem. Hoppas allt blir bra sen. Ska du skaffa Invisalign? Funderar själv på tandställning... kram kram

2011-10-08 @ 17:33:23
URL: http://misspkm.blogspot.com
Postat av: Sandra

Stackare! Men du fick till en sjysst bild i alla fall! Hoppas smärtan släppte inom rimlig tid.

Sjukvårdsförsäkring är bra att ha en bra sådan här. Vi är försäkrade genom C's jobb. Pratade med en granne som berättade att hon låg sömnlös och grubblade på deras bebis försäkring som var i behov av att förnyas och hon inte visste hur de skulle kunna betala för den.

Kram

2011-11-07 @ 05:17:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin