Denali Park

I helgen var jag i Denali Park med K, hans mamma och man. Vi hyrde en stuga så vi kunde göra två dagsvandringar. K är uppväxt med hiking i ryggmärgen och för honom och hans mamma är det världens naturligaste sak i världen att springa uppför en superbrant backe någonstans ute "in the middle of nowhere". Själv är jag nybörjare när det gäller naturliv och vildmark och trots att min ryggsäck bara innehöll det jag skulle äta och dricka på vägen var det tungt och svettigt och jag flåsade som en flodhäst. MEN, trots att man blir svettig, får ont i knäna, är rädd för BJÖRNEN osv. är det HELT UNDERBART att kunna vandra omkring helt fritt i ett så fantastiskt landskap som Denali naturreservat. KÄNSLAN man får av att blicka ut över berg och dalar, av att se vilda djur i sitt naturliga tillstånd på bara några meters avstånd, av den förunderliga tystnaden och att få utsätta sin kropp för denna fysiska påfrestning - kan inte beskriva det, ni måste prova själva! :) Jag har aldrig varit norr om Åre i Sverige, men jag har sett bilder på Abisko och från Kungsleden och jag tycker att det påminner mycket om Denali Park som också består av tundra. PROVA DET! eller kom till Alaska och hälsa på!! Här kommer en bildbomb från
Denali... 





Vi gick över berg och dalar runt Stony Hill



Ks Mom och Bob



Typiska arktiska blommor är pyttesmå och växer lågt i små cirklar. Är förundrad över att saker kan växa i ett klimat där det är kallt 8 månader om året.



Jag tror att detta är en fjällripa med håriga fötter - visst finns väl sådana i Sverige?



K och jag i likadana kepsar. Det är ju nästan som att ha likadan träningsoverall när man åker på husvagnssemester. Kommer ihåg att jag som 14åring sa; "jag ska ALDRIG gå klädd likandant som min man, usch vad pinsamt." Jag erkänner, det ÄR fortfarande fult. Men va fan, det var ju mitt i vildmarken, ingen som såg...




Möt en björn här - ingen hör dig om du skriker......



Vi såg fem(!) nallebjörnar under våra två dagar. Det här var den första och hon var typ fem meter ifrån oss. Som tur var satt vi i en buss. Man blev lite sugen på att kramas men jag tror inte hon var lika sugen..



Det här är ungefär lika jobbigt som att gå på stairmastern. Eller näe, det är så HÄÄÄÄÄÄÄR mycket jobbigare! :P



Pustar ut...



Lilla ekorren poserade vant





Bockfight!!!!!!





En av många renhjordar i Denali Park
Jag måste tillbaka igen!








Kommentarer
Postat av: Mrs Clapper

Wow vad läckert!!



Hur gick det med den där fågeln som ni hittade? Eller som hittade er?

2010-06-14 @ 16:29:01
URL: http://mrsclapper.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin