Mitt nya kall?

Vaknade med träkeps idag och ångrade lite att jag lovat bort mig så tidigt. Ett glas APELSINJUICE och en dusch gjorde susen och sen var jag redo för dagens uppdrag: VOLONTÄRjobb på Fairbanks RECYCLE Round up. Här i Alaska funkar det inte alls som hemma med återvinningen. Fick höra idag att vi i Sverige inom "naturvänskretsar" är VÄRLDSKÄNDA på det där med återvinning! Nu suger vi åt oss och tackar och bockar, vi som har pantat burkar och flaskor på ICA sen vi började gå. ;) Det gör man nämligen inte här. Eller, jo, i många städer har man kommit långt med återvinning och miljötänk även i USA, men i Fairbanks dumpar de flesta samtliga sopor i en container. Jag kan tänka mig att med dessa stora avstånd så lönar det sig helt enkelt inte att återvinna på samma sätt som i en tätort där man kan centralisera återvinningen. I ett försök att öka medvetenheten och erbjuda en möjlighet till återvinning genomförs Recycle Round Up i Fairbanks två gånger per år och den här helgen kunde man lämna in allt från sin gamla dator till kläder och glasflaskor. Många av besökarna berättade för mig att de bunkrat upp i flera månader för att komma hit. För allt elektroniskt som lämnades in fick de betala en avgift och min uppgift under dagen var att SORTERA  ELEKTRONIKPRYLAR och ta betalt. Det var trevligt, alla volontärer var glada och trevliga och alla tackade för att man ställde up för en så god sak. Det var kul. FEELGOODkänslan höll i sig länge. Ska nog prova igen. Volontärarbete kanske är mitt nya kall? :)



Checka västen - SHOW ME THE MONEY liksom :)



TV var där och filmade



Massor med bilar på kö. Om dom stängde av motorn medans dom lastade av? Nja, några kanske..:)

Kommentarer
Postat av: Kusse-Linda

Bra att du lär amerikat vad skåpet ska stå! Det är bara att sortera till förbannelse) Kul att du kommit igång lite, men hoppas givetvis att du snart får ditt arbetstillstånd. Ta hand om dig frun och stor kram från Linda

2010-05-23 @ 21:39:05
Postat av: Caroline Borg

Bra att du hjälper till Marie! De har ju en hel del att lära sig när det gäller miljön! kram kram

2010-05-25 @ 11:09:02
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin