Observerat i kassan

Lite intressant är det ändå att jobba i kassan på ett amerikanskt varuhus. Jag försöker lära mig mer om alaskianernas vanor och ovanor, deras sätt, hur de tänker, och vad de har för förväntningar. Som svensk från en annan kultur är det mycket som skiljer sig.


Observation 1.

Det absolut vanligaste en alaskiansk amerikan handlar med sig hem (förutom mjölk) är ÄGG, BACON och SQUASH. Squashen kan eventuellt ha med Thanksgiving att göra, det återstår att se.


Observation 2.

I Alaska och även i övriga USA är man van vid att få sina kassar packade. Detta gör kassörskan. I Alaska är det dessutom på grund av vädret vanligt att be om "PAPER IN DOUBLE PLASTIC". Det betyder att kassörskan stoppar en pappersspåse i en plastpåse som hon stoppar i ytterligare en plastpåse. Detta tar betydligt längre tid än en standardpackning och kan därför ha oönskad effekt på kassörskans humör.


Observation 3.

Det finns ingen typisk alaskian. Alaskas befolkning är en salig blandning av folk som oftast kommer ifrån någon annanstans, även om de kanske flyttade hit för över 50 år sen. Däremot finns det några kategorier som är vanligare än andra;

1. Militären. Trevligaste kunden. Artig, snabb och inga konstigheter.

2. Hemmafrun med barn. Trevlighetsnivån beror på barnens humör. Glada barn, glad mamma. Ibland är de inte glada alls. 

3. Eco-tjejen eller killen. Har med sina egna kassar och köper allt organiskt. Bor långt utanför stan och har ibland väldigt skumma outfits. Roliga kunder!

4. Häxtanten. Inte lika vanlig men hon finns. Lite innan stängning kommer hon inrullandes. En halvtimma efter stängning är hon klar att betala. Då ska hon ha paper in double plastic, gå på toaletten, ha extra rabatt och inte mer än två konserver i varje påse. Det är då det bildas svarta moln ovanför MarieLs huvud för att hon tänker elaka tankar där tanten halkar.


Kommentarer
Postat av: Linnéa Geiger

Hahaha Dagens första skratt bjuder du på! Tack!!

2010-11-19 @ 23:31:03
URL: http://skruttplutt.wordpress.com
Postat av: Linda - Mitt liv i Grekland

Hahahaha underbart! Hoppas på mer observationer från dig om alaskianerna!

2010-11-20 @ 10:17:52
URL: http://dotlc.blogg.se/
Postat av: Madeleine

Jag suger åt mig all info om det amerikanska livet..helt underbart att läsa =)

2010-11-20 @ 11:48:57
URL: http://monvoyageamericain.blogspot.com
Postat av: Li

Önskar att jag kommit på att göra så här när jag arbetade i kassa, det var roligt att läsa om observationer och kategorin av kunder! =O)

2010-11-20 @ 12:59:41
URL: http://li-mitt-liv.blogspot.com
Postat av: Liz

Hej!

Harligt att hora att militaren inte skammer ut sig uppe i Alaska och att (glada) hemmafruar kommer pa stark andraplats! :)Skrattar lite at packandet. Har bestaller vi alltid - "double paper filled to the top!" HATAR alla dessa tusen sma plastpasar utav dalig kvalite som gor att dom gar sonder direkt, och dom packar alltid bara typ 2 saker i varje pase. Darfor papper, men papperspasarna ar ju inte heller de basta, sa darav double paper...funkar jattebra, nar man har visat packaren (dar vi bor har man packare som ar anstallda till just att packa och att kora ut varorna till bilen, alltsa inte kassorskan som packar, men det kan nog variera fran affarerna.) att man maste stoppa i papperspasen i den andra pasen INNAN man borjar packa den - vet inte hur manga som star och forsoker att packa en full pase ner i en annan....gar liksom inte! Jag ar nog en MYCKET JOBBIG kund da jag ber om detta, att jag sedan speciellt i sommartider ber om att fa alla frysta varor och kylvaror packade tillsammans. Men jag ar snall och packar upp pa bandet allt kallt forst, sa det borde inte vara sa svart..Sen vill jag inte ha mina vindruvor och tomater i botten pa en stor pase med konserver ovanpa....Ibland undrar man verkligen hur packarna tanker! En annan rolig grej, jag gav alltid dricks till packarna i borjan, nar man bor pa militarbas gor man det, dom ar inte anstallda utan lever pa dricksen sa att saga...har i var livsmedelsbutik ar packarna anstallda och ska inte ha dricks... haha, dom gottade sig at mig i borjan da jag alltid gav en 5$ eller sa till den som packade! :) Roligt att hora stories fran andra sidan kassan..;) Kram

Postat av: Marie

Linnéa: haha, varsegood!



Linda: det kommer!



Madeleine: Nog är det bra skillnad mot i Sverige!



Li: haha, nog är det ett intressant yrke på något vis!



Liz: Visst är det fantastiskt hur annorlunda det är mot Sverige där man inte får någon service whatsoever? Jag är själv förvånad över hur mitt sätt att tänka också förändras i frågan om service, både när det gäller att ge och ta. Men jag tycker fortfarande att de svenska kassarna är bäst!

2010-11-21 @ 06:01:20
Postat av: Min plats i solen

Hej Marie!



Dina härliga observationer från kassan får mig att le. :) Det är ren njutning att få "lära känna" befolkningen i Alaska genom dina ögon i kassan. :) Dessutom kan jag relatera till min sommar i en kassa i en matvarubutik här i Sverige i tonåren. För visst funderade och observerade man en hel del där man satt bakom kassan. ;)



Kram på dig/Lotta

2010-11-21 @ 18:53:31
URL: http://minplatsisolen.blogspot.com
Postat av: Eleonor

haha vad roligt..

Häxtanten borde man putta ut så hon är ute när ni stänger =)

2010-11-22 @ 18:17:49
URL: http://eleonorsamerica.blogg.se/
Postat av: Hanna

I Texas finns det inget Eco-folk alls. Trakigt! Jag har forsokt packa mina varor sjalv nagra ganger och da far jag sura miner...ar val nan liability dar som med allt annat ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin