Dagens ljus

Jag erkänner. Jag är totalt beroende av solljus för att jag ska må bra. Under sommaren spritter det i kroppen på mig; jag sover mindre, har mer energi och en hel trevlighetskommitté i mungipan. När vintern kommer och det blir mörkare vill jag gärna sova både 9 och 10 timmar per dygn, jag har energi som en förfrusen tomatplanta och vill ofta hellre ligga under en filt än anordna fantasifulla kuligheter. Jag har, har jag förstått nu, extra tydliga band till mina rötter, de lite äldre HOMO SAPIENS.

Det är inte helt omöjligt att urtidsmänniskan gick i ide under vintern. Och för tvåhundraår sen vaknade vi med tuppen, som vaknade med solen, som gjorde att vi sov längre under vinterhalvåret. Helt naturligt. 

Äsch, för att komma till saken. Det finns förmodligen fler som är som jag. Som blir hängiga under vintern. Eftersom jag nu bor i Alaska där det är vinter lite oftare än i övriga delar av världen har jag förberett mig och försökt ta reda på vad jag kan göra för att trevlighetskommittén ska regera även under vintern.  

 
Här kommer några snabba tips, de flesta har jag lärt mig av MAMMA (även om det tog 28 år innan jag faktiskt lyssnade) Nu ska jag ut och pulsa i snön!









Kommentarer
Postat av: Eleonor

Du är inte ensam.. Jag gillar också sova längre och vill helst inte upp när det är dags.. Man är som en trotsig tonåring pånytt..

Idag är det himla härligt väder med solsken fast kallt.

2010-10-17 @ 13:44:56
URL: http://eleonorsamerica.blogg.se/
Postat av: Jelly

Jag är precis som du! Undre vintern är jag mest trött och klagar på att det är för mörkt hela tiden...det suger. Så stor skillnad att vakna när solen är uppe, än när det är kolsvart...

2010-10-17 @ 21:05:50
URL: http://vilsnajollen.blogspot.com
Postat av: Marie

Eleonor; Ja snart snöar det i Sverige med, men då sticker du till varmare breddgrader! Skönt det. Det är konstigt det där med sömnen..men jag passar på nu, när jag börjar jobba blir det nog tidiga mornar.



Jelly; Man får ta vara på de timmarna det är sol under dagen så gott man kan! Och drömma om den vackra svenska sommaren!

2010-10-22 @ 07:27:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin