Appropå...valet

Igår dansade jag Zumba, uppe i Alaska, med höftskynke, till Shakira, tillsammans med ett gäng amerikaner, och kände mig..SVENSK. Amerikanerna var i alla möjliga olika storlekar, färger och former. Och tidigare nationaliteter. Och alla var välkomna. Även jag. Jag som är INVANDRARE här. Och svensk. En fd. ALIEN. Jag är så fantastiskt glad över att jag faktiskt känner mig så. Välkommen. Även om jag är annorlunda.

Tänk om DU hade blivit kär i en man och flyttat till ett land där DU inte varit välkommen därför att DU var, SVENSK. Där DU på grund av din hudfärg, nationalitet eller religion inte ansågs höra hemma, passa in. Där 10 procent av befolkningen ansåg att DU borde åka tillbaka till ditt hemland eller åtminstone byta religion. Där DU ansågs mindre värd därför att du INVANDRAT, anlänt senare än den som var född på platsen.

Tänk om SD.



Kommentarer
Postat av: Helena

Usch ja!!!

Jag tänker på det varje dag när jag bor här... vi är ju också invandrare, tänker och tycker olika än amerikanarna när det kommer till vissa saker.. Visst skrattar en del åt oss för att vi inte fattar alldagliga saker som är självklara för en om man hade vuxit upp med det... men det är ingen som säger åt oss att vi inte är välkomna, det är ingen som säger åt oss att vi borde sadla om och byta åsikter... de talar istället om för oss hur det fungerar i vårt nya hemland och är nyfikna på att få veta hur vi ser på det... vi lär av varandra. Vi har en öppen kommunikation. Vi lever tillsammans fastän vi tänker olika! Kram på dig Marie och tack för att du också tar upp det.

2010-09-28 @ 21:40:58
URL: http://misspkm.blogspot.com
Postat av: sara ♥

Tankvart! som vasterlanning i kina blir du POSITIV sarbehandlad. som kines i sverige ar det nog tvart om. aven innan sd finck ngt att saga till om.

2010-09-29 @ 04:59:43
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/
Postat av: Min plats i solen

Hej Marie!



Så sant, så sant! Bra skrivit! :)



Sköt om dig!

Kram Lotta

2010-09-29 @ 16:15:20
URL: http://minplatsisolen.blogspot.com
Postat av: Marie

Helena; Jag hoppas och tror att det finns många som invandrat till Sverige som också känner sig välkomna. SD vill förhindra detta och det tycker jag är fel. Prcis som du.



Sara; Intressant! Verkar som att kineserna har fattat att invandrare är en tillgång och inte en börda.



Lotta; Sköt om dig du med! Kram!

2010-09-30 @ 01:00:08
Postat av: Mia

Så otroligt bra skrivet!



Snubblade in här via bloggportalen och har läst en god stund om alla dina upplevelser. Wow, alltså tänk att hamna i Alaska av alla ställen. Livet är galet och underbart.

Jag har en förkärlek till USA och har varit där i många omgångar men har just nu ett distansförhållande till landet :) Pluggar i Sverige men vad som händer sen vet man aldrig.



Kul att jag kan få en daglig dos the american way här iaf!

Kram

2010-10-09 @ 17:10:39
URL: http://www.theswedishgirl.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin