Aurora Borealis

Susanne frågade i en kommentar om jag sett Norrsken här i Alaska.

För ungefär två veckor sen vaknade vi runt etttiden på natten av att hunden tassade omkring. När vi klev ut i vardagsrummet möttes vi av en kaskad av vågor i grönt, gult och blått som strömmade in genom fönstret. Helt obeskrivligt, det är nästan som ett drömtillstånd där man måste nypa sig i armen.

Alaska får många besökare under vinterhalvåret just på grund av norrskenet eller Aurora Borealis som det också heter. På sommaren är det ju ljust dygnet runt så då ser man inte skiftningarna, det är på vintern man måste komma hit. Norrskenet uppenbarar sig oftast när det är nymåne och klar himmel. Enklast ser man det förstås om man åker till en plats där det inte finns statsljus som stör.  Norrskenet inträffar när energipartiklar från solen kolliderar med jordens magnetfält, färgen beror på vilken sorts atom det är som kolliderar.

K och jag har sett norrsken flera gånger när vi kört hem sent på kvällen. Det är otroligt magiskt och jag är glad att jag fått chansen att se det. I Sverige har jag aldrig sett norrsken, har nog inte varit tillräckligt långt upp i vårt land.

HAR NI UPPLEVT NORRSKEN? BERÄTTA!




Bild lånad här

Kommentarer
Postat av: Freedomtravel

Måste vara häftigt att uppleva! Jag bor i Stockholm och kommer från Skåne. Har inte varit tillräckligt mycket i Norrland för att uppleva nånting sånt...

2011-03-19 @ 21:14:51
URL: http://www.freedomtravel.se
Postat av: Desiree

Åh jag kan tänka mig att det är magiskt. Jag har tyvärr aldrig fått uppleva ett norrsken hittills men är något jag så gärna skulle vilja. Det ser så vackert och coolt up på bilder. Vissa säger ju att det sprakar eller något sådant också kring norrsken. Var det helt tyst eller var det något ljud/brus? Hur länge brukar ett norrsken hålla på ungefär?

2011-03-20 @ 07:59:06
URL: http://sweethomesweden.blogspot.com
Postat av: Susanne

Vad roligt att du ville berätta. :) Jag föreställer mej att det är magiskt (precis som du skriver). Har själv aldrig sett något, bor i Västra Götaland och har inte varit längre upp i Sverige än Värmland. Men en dag hoppas jag, för det verkar häftigt. :)

2011-03-20 @ 09:56:18
Postat av: Swedish Army Wife

Wow vad läckert att få uppleva, jag hoppas få se det själv någon dag. Fast jag kommer nog inte befinna mig i Alaska vintertid om jag inte måste, särskilt med tanke på senaste årens stränga vintrar! :)

2011-03-20 @ 13:40:07
URL: http://www.swedisharmywife.com
Postat av: frida

Hej!

Tänkte tipsa om en superbra gratissajt: http://www.supergratis.se/?r=75450



Genom denna sida samlar man poäng genom att utföra gratiskampanjer, tävlingar osv. För att sedan byta in sina poäng mot valfri pryl (telefon, kamera, presentkort osv)

Jag själv har samlat ihop till en kamera och 1000kr på HM.



Gratis är gott, eller hur?

Prova du också :) Helt gratis!

2011-03-20 @ 13:52:31
URL: http://www.supergratis.se/?r=7545
Postat av: Linnea i USA

Oh det låter fantastiskt! Jag har barndomsminnen med norrsken men inte sett det på flera år, skulle gärna se det!

2011-03-20 @ 21:49:38
URL: http://Linneaiusa.com
Postat av: Anne-Marie

Har aldrig sett norrsken men det måste vara otroligt vackert och magiskt. Det har väl också varit mer norrsken på sistone eftersom solen varit mer aktiv. Kram!

2011-03-21 @ 05:41:24
URL: http://bo-i-usa.blogspot.com
Postat av: Annelie

Bor uppe i norrbotten i vårt vackra Svea rike,så för mig är norrsken vardagsmat! =) Visst är det vackert,men då man är van det, tar man det för givet!



Hoppas allt är bra med dig/er!

2011-03-30 @ 02:13:05
Postat av: Helena

Oh ja.. det är så häftigt. Har stuga i norrland, men faktum är att jag såg det mest fantastiska norrsken i Örebro!! Det var en sen kväll när jag satt på hästryggen mitt ute på en åker. Det om något var magiskt.

2011-04-11 @ 01:55:24
URL: http://www.misspkm.blogspot.com
Postat av: Carol

Hej Marie!

Kom att tanka pa en haftig norrskens-upplevelse jag hade da vi bodde i Abisko. Jag var ute och joggade i morkret en vinterkvall, da det enda man kan jogga nagon langre stracka pa ar vag E10 mellan Kiruna och Narvik. Plotsligt sag jag ett starkt ljus som kom ikapp mig bakifran, och tvarstannade eftersom jag trodde att det var en bil som helt plotsligt dok upp bakom mig! Men det var norrsken! Ett fantastiskt norrsken som kom svepande fran oster, bojandes i flera farger! Helt magiskt! Sa starkt norrsken upplvede jag aldrig igen under aren dar uppe, aven om vi hade manga fantastiska norrskenskvallar da fjallet Nuolja sag ut som en vulkan som sande ut kaskader av ljus, eller som ett berg med en grotta dar jattarna bodde, och det var deras ljus och rok man kunde se fran "skorstenen" pa fjallets topp. Har i Fairbanks har jag sett norrsken ett par ganger pa vag hem fran jobbet. Vi har tankt aka upp pa Murphy Dome och kika nagon natt, det ar kanonutsikt darifran, sa en norrskensnatt daruppe ar nog helt magisk - vi kanske ska aka dit tillsammans nagon gang?

2011-05-01 @ 21:07:08
URL: http://vartarialaska.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin