Sluta grubbla börja trolla



Så här kan det gå om man försöker ta en genväg när man är ute och går i Alaska. Efter att ha försökt trampa mig fram genom den lårhöga snön ettag var jag så slut att jag la med ned och rullade till stigen där det var mindre snö. Skrattade så jag fick ont i magen!

Ni som redan är överlyckliga behöver inte läsa det här, ni som grubblar, LÄS!

Som ni säkert märkt skriver jag mindre och mindre här på bloggen. Jag tror att en stor anledning till det är att jag grubblar mindre och mindre. Många av mina inlägg har handlat om omställningen att flytta till Alaska och alla stora skillnader mellan USA och Sverige. Det har känts som att jag har strävat emot och varit negativ mot allt som är annorlunda och så har jag känt behov av att skriva om det. Egentligen vill jag ju helst inte grubbla alls utan bara leva och vara lycklig i nuet. Nu är det fokus på det! 

Vet inte om ni har följt den, men det har gått en serie på svt (play) som heter Jakten på lyckan. Journalisten Hanna har i programmet försökt hitta det rätta receptet på att bli och vara lycklig och testat på en massa olika saker. I sista programmet kom hon fram till att man egentligen bara behöver tre saker för att vara lycklig. 1. Något att göra. 2. Någon att älska. 3. Något att se fram emot. Inga konstigheter liksom.

Jag känner mig lycklig nu. Jag tror att vi i många fall grubblar alldeles för mycket vilket gör att vi känner oss olyckliga. Synd, när det egentligen tydligen är så enkelt som de tre punkterna ovan.

Något att göra. För det flesta jag känner handlar det om ett jobb. Ett jobb där man kan använda sina kunskaper. Och där man utvecklas. För endel handlar det här jobbet om att vara projektledaren i sin familj. För andra att klara alla tentor för terminen.

Någon att älska. Alla har vi någon. Ofta glömmer vi bort det. Särskilt när vi grubblar. älska mer och grubbla mindre. Tänk om det faktiskt kunde vara så enkelt som Hanna kom fram till!?

Något att se fram emot. Ibland känns det som att man hamnar i ett hjul som slirar och inte åker framåt. Lyckan kommer när hjulet slutar slira. När förändring sker. När vi bokar resan, planerar festen eller inreder babyrummet. Ibland kan längtan vara själva lyckan.


Jag har iallafall insett att jag inte har någon anledning att sitta och grubbla. Inte har jag tid heller. Det är skönt.

Ja, och så måste jag tillägga att om man nu fastnat i ett hjul och ägnar mycket tid åt grubbel (tex. sitter och väntar på Greencard) inte har något att göra (när man är van att jobba och använda sina kunskaper) och inte har något att se fram emot (inte får resa för man inte får lämna landet) då är det EXTRA viktigt att prata MYCKET med de man älskar, skaffa sig en ny HOBBY och inse att man visst har MASSOR att se fram emot!




Kommentarer
Postat av: Linda - Mitt liv i Grekland

Så rätt så men tyvärr har vi ju en tendens att fokusera på det negativa!



Hoppas i alla fall att du fortsätter blogga även fast du inte grubblar lika mycket!

2011-03-13 @ 10:29:10
URL: http://dotlc.blogg.se/
Postat av: Min plats i solen

Ett mycket tänkvärt och klokt inlägg Marie. För visst är de nog så att vi alla har en tendens att grubbla lite för mycket blad. Speciellt vi svenskar. Det svenska vemodet är inte bara en myt. ;)



Jag tror alldeles för många människor jagar lyckan istället för att skapa sig lycka. Lite av "Istället för att försöka hitta sig själv - skapa den du vill vara". Och det är ju oftast så att det är de enkla sakerna i livet som ger lycka. De vardagliga.



Skönt att höra att du har slutat grubbla så mycket vännen utan känner glädje och lycka istället. :) Men även om du inte grubblar så mycket längre hoppas jag att du fortsätter att blogga för jag tycker ju så mycket om dig och din blogg. Att kika in här hos dig och få följa dig i din vardag i Alaska skänker mig lite extra glädje och värme i min vardag. Du är en pärla i bloggvärlden och dina fina kommentarer på min blogg värmer alltid gott. Skriv när du har tid och lust, men skriv. :)



Stor kram till dig från mig

2011-03-13 @ 18:16:51
URL: http://minplatsisolen.blogspot.com
Postat av: Liz

Hej Marie!

Sa tankvart och sa sant. Visst ar det ofta som man just "skriver av sig" om det som ar jobbigt eller som man retar sig pa. Sallan kanske att man bara bubblar ur sig om allt som ar bra - (svensken far ju inte skryta...). Men som sagt, jag tycker att det ar jatteintressant att hora om ditt liv i Alaska, se vackra foton fran en delstat jag inte helt sakert kommer att besoka under mitt liv och att hora om dina erfarenheter. Sa aven om du inte grubblar, vill jag garna folja din lyckliga vardag!!



Kram till dig och vad skont att det gar sa bra pa jobbet och att du trivs!

Postat av: Lo

Väldigt bra inlägg.

Jag spånade fram typ samma tre punkter när jag skrev i dagboken häromdan! sysselsättning, intressen och umgänge. Det är det allra viktigaste i livet. inte bara för att vara lycklig, men för att känna nån slags mening med att finnas till överhuvudtaget.



Ha det bra!

2011-03-22 @ 22:56:21
URL: http://www.gardenspells.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin