Appropå.....barn

Hej halllå. Efter ett samtal idag med goa vänner kom jag att tänka på det där med barn. Jag har inte själv några kids, men måste säga att jag verkligen beundrar dem som har. Jag har aldrig reflekterat över det där med logistiken och barn, men efter vårt samtal fick jag helt plötsligt upp ögonen för hur SJUKT mycket planering och jobb det egentligen ligger bakom en vanlig dag med barn.

Något som jag (och flera med mig) uppmärksammat är att det verkar vara stor skillnad mellan Sverige och USA när det gäller barnomsorg. I Sverige är det vanligt att man hämtar och lämnar barnen på dagis (mycket logistik där...), här i USA verkar många göra valet att stanna hemma med barnen. Har fått klart för mig att det är en ekonomisk fråga; tjänar du $10 i timmen och dagis kostar $5 går det ju knappast ihop..Endel firmor erbjuder dagis som en anställningsförmån, det är något jag inte har sett i Sverige än.

Iallafall, jag har sett många exempel på POWERMAMMOR här i USA sen jag kom hit. Förra veckan kom det en tjej till ZUMBApasset med FEM(!) barn i släptåg. Jag bara gapade. Hur i H-ete får man fem ungar att sitta still och vara tysta en timme medans man själv hoppar runt och skakar rumpan?? OCH, var får man energi att överhuvudtaget GÅ OCH TRÄNA om man måste ta hand om FEM barn samtidigt?? Jag vet inte hur hon lyckades, men barnen satt tyst och stilla och ritade under hela passet och mamman skakade rumpan lika vilt som alla andra.  Idag när jag var och tränade väntade nästa powermamma i salen. Den här hade bara två barn med sig, skillnaden var att hon körde hela passet MED UNGEN PÅ RYGGEN! Jag vet inte vad jag ska säga. Ett bra sätt att köra med extra vikter? :)


Kommentarer
Postat av: malin clapper

Helt otroligt! Jag förstår inte var de får energin ifrån, verkligen inspirerande... Ska tänka på det nästa gång jag tycker det är jobbigt att gå till brevlådan ;)

2010-07-07 @ 23:33:24
URL: http://mrsclapper.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin