Tack för alla tips!

Tack kära ni för alla fina ord och INTERVJUTIPS! Nu har jag ju inte varit på så många intervjuer i USA än, men något som förvånat mig hittills är alltså att det har känts "mindre proffsigt" och mycket mer personligt än de intervjusituationer jag är van vid från Sverige. Många har tipsat om det där med titlar, något som jag inte alls stött på här, där alla kallar varandra vid första namn. Kanske det är företagskulturen som råder där jag vart på intervju, kanske det är delstaten Alaska som är lite mer "laidback" än genomsnittet, jag tror jag behöver gå på några till innan jag kan generalisera. Jag fick frågan om jag hade sökt jobb inom det militära och där är svaret NEJ, men företaget jag var på intervju hos arbetar med byggnation och leasing av bostäder på militärbasen. Militärerna är, till skillnad från de civila människor jag mött, väldigt korrekta och noga med titlar etc. Det är alltid artiga och svarar Yes Sir och No Mam, även om frågan gällde om de ville ha extra ost på pizzan.

Idag tror jag att jag lägger jobbsökandet åt sidan. Var på en lång joggingtur i snön med Kenza igår och jag tror både hon och jag blev förkylda efter den ansträngningen. Hon ligger däckad på sin kudde och själv snörvlar jag på som sju svåra år!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tror att det ar Alaska som ar laid-back, har i sodern sa ar titlar jatteviktiga. Man maste saga Mr/Mrs till sina chefer o overordnade t om barnen har sager yes, m'am o No, sir till sina foraldrar. Pa vissa av de jobb jag har haft har de varit lite mer avslappnade och da far man kall dem Miss Fornamn. Skitdrygt tycker jag med allt sant dar tjafs!

De intervjuer jag varit pa (och det ar en herrans massa) har varit mer stela an de jag varit pa i Sverige. Jag ar avundsjuk pa dina upplevelser hittills :)

Nu har jag bestamt mig att jag behover ett "vanligt" jobb utover frilansandet o ska borja soka jobb jag med, men den har gangen tanker jag vara valdigt petig...sa vi far se hur det gar ;) Kram

2010-11-05 @ 17:51:24
Postat av: Marie

Svar: jag tycker det är bra att du är petig! Viktigast är att man är nöjd med chef, kollegor och arbetsuppgifter. Om inte det klickar blir allt bara fel. Jag har börjat ett kassajobb nu, tror det är ett bra ställe att öva "plesantries" som jag aldrig använder annars. Håller med om att det är tjafs..det är stoor skillnad mellan Sverige och många andra länder! Södern verkar för övrigt spännande att besöka, finns på min lista! Kram

2010-11-08 @ 20:41:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin