Politik i Alaska

Just nu är det mycket politik häruppe i Alaska. Snart är det "midterm elections" vilket betyder att man röstar för State House Representatives och för respresentanter till Senaten. Engagemanget syns lite överallt i form av skyltar och det är väldigt vanligt att folk sätter upp skyltar i sin egen trädgård för att visa vem de sympatiserar med. På radion spelas politikernas budskap och på senaste tiden har de även börjat sända pajkastning. Alltså, istället för att berätta om sina egna budskap ägnar de radioinlägget åt att berätta vad deras motståndare INTE står för. Intressant tycker jag, hur det funkar här i Amerika. Jag har ju inte rösträtt här, det får man först när man söker medborgarskap, men jag tycker ändå det är kul att följa med litegrann. Något som jag observerat är att fyra av kandidaterna heter John eller Joe, poppis namn inom politiken.

Denna vecka har "the Natives", alltså de många olika grupper som vi svenskar gärna kallar eskimåer, sin årliga konferens här i Fairbanks. De samlas för att nätverka, diskutera politik och sprida information. Ett jätteviktigt event om ni frågar mig, det är långt mellan byarna i Alaska och Senaten i Washington och säkerligen svårt att hålla reda på vilken kandidat som egentligen är bäst för Alaska. Konferensen är öppen för alla så jag var där igår och lyssnade, men mest tid spenderade jag i marknadstältet där många natives ställde ut sina hantverk till försäljning. Här kunde man köpa pälsar, handgjorda traditionella dräkter, smycken, valrossbetar och valtänder!



Kommentarer
Postat av: Eleonor

Jag hade gärna varit där och tittat. Häftigt.

Hur går det med körkortet?

kram

2010-10-24 @ 13:55:14
URL: http://eleonorsamerica.blogg.se/
Postat av: Maria

Hej Marie!

Jag hittade din blogg genom Lottas blogg Min plats i solen.

Det låter spännande att bo i Alaska och ändå upp i Fairbanks.

Vår ena dotter Linnea var utebytesstudent i Kinai för ungefär 8 år sedan och hon har fortfarande mycket god kontakt med sin kompis därifrån.

Må så gott!

Kram/Maria

2010-10-24 @ 20:42:12
URL: http://lissboden.blogspot.com
Postat av: Marie

Eleonor; Bra att du frågar om körkortet, behöver en push! Ska gå och göra teoriprovet nästa vecka hade jag tänkt.



Maria; Hej och välkommen hit! Vad häftigt att åka dit på utbyte och härligt att de fortfarande håller kontakten! Nu ska jag kika på din blogg. Kram

2010-10-24 @ 23:11:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin