Bibelskola

Ja du läste rätt. Idag har jag vart på bibelskola. Ks mormor är kristen och går i kyrkan varje söndag. Hon är också en av hörnstenarna i "the Lords Ladies", en grupp kvinnor som träffas varje tisdag. Idag följde jag med för att se vad det är de håller på med egentligen.

Först kikade vi i samlingsrummets kylskåp där det fanns massor med rester efter söndagens påskkalas. Tårtor och kakor radades upp och kaffebryggaren laddades. Sen dök de glada kvinnorna upp en efter en. Alla tog varsin kopp och så satte vi oss ned och skvallrade. Eller, alltså, syftet var ju inte att skvallra utan att komma fram till vilka vi skulle be för under veckan, men i mina öron var det rent skvaller. Typ, han är på resa, hennes tonåring har kört bil berusad, de ska skiljas, hon söker arbete bla bla bla. Ganska skoj faktiskt. Iallafall, Josie, en stor mexicansk mama (tror jag) förde anteckningar och sen höll vi varandra i händerna medan hon rabblade "Father God, we pray for....Oh Lord". Jag tänkte såklart på min lilla kisse Sam som är sjuk lite extra. Inte vet jag om det funkar, men nu har jag iallafall provat det också.

Efter bönen var det dags för själva "lektionen". Idag läste vi andra kapitlet i Galitia (tror jag det heter) som Paul har skrivit. Efter varje vers tolkades orden och ibland uppstod diskussioner. Jag som tidigare tyckt att min engelska är rättså hyfsad hade, minst sagt, svårt att hänga med i det gammeldags bibelspråket. Började tänka på min konfirmation och försökte minnas vad jag studerade då. Kommer ihåg att en av konfirmationsledarna erkände att han var oskuld och skulle vänta tills han gifte sig. Och att jag skrev i min lilla "bok som prästen läste" att jag ville bo på landet när jag blev stor. Hm. Jag var nog inte mogen för religion när jag var 14. Frågan är om jag någonsin blir det :) Nu vet jag iallafall att Paul var en riktig vagabond.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin