Skandinaviskt Smörgåsbord

I söndags var K och jag på Skandinaviskt smörgåsbord. Det var kul att se så många ljushylta människor på samma gång, man såg att många hade skandinaviskt urspung. Många hade lusekoftor (norska) och en liten tjej hade röda träskor. Ks kollega Victor, som är svenskättling från Värmland, berättade för mig att han hade gula byxor när han var liten. Han frågade om vi fortfarande käkar ärtsoppa på torsdagar. Det gör vi väl? Vet att det iallafall serveras på flera lunchrestauranger. 

På smörgåsbordet fanns skinka, köttbullar, lutfisk, sill, norskt bröd som kallas "Lefse", kladdkaka, ris a la malta, flera finska bakverk och RULLRÅN! Väldigt likt moster Vanjas. Det är fantastiskt att flera av rätterna faktiskt smakade som hemma, men jag måste erkänna att lutfisken var en enda stor gegga slem. Frågan är om lutfisk KAN vara gott, ens i Sverige? Det skulle vara med mycket sås då isåfall.

Carol, som var hjärnan bakom det hela, bjöd in mig till en norsk grupp som brukar träffas och hitta på norska grejer. Just nu planerar de inför 17 maj. Jag tror jag hakar på.






Kommentarer
Postat av: Svar: Caroline

En kul grej! Vet varför vi äter pannkaka och ärtsoppa på torsdagar?



Jo för cirka hundra år sedan hade pigorna och karlarna i regementena i städerna sin lediga dag på onsdagar, (lill lördag) På den här tiden förberedde de maten dagen innan och då var ju ärtsoppa enkelt att förbereda dagen innan eftersom det bara var att lägga ärtorna i blöt över natten och pannkaksmeten kunde pigorna snabbt slänga ihop på torsdagen. Det är en förklaring till varför vi äter pannkakor och ärtsoppa på torsdagar! Kram

2010-04-13 @ 21:34:03
URL: http://claracaroline.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin