Väntan är (nästan) över!

YES!........YES!.......YES!!!!

Congratulations, your application has been approved! Huh? What? Really? Och sen kom tårarna! Det går inte att beskriva känslan som sköljde över mig. Sex månader av väntan, oro, tristess och maktlöshet är över. Nu kan jag göra precis allt som en amerikan kan förutom att rösta och jag slipper känna mig som en alien. Jag kan öppna bankkonto, söka jobb, ta amerikanskt körkort och dessutom lämna landet (och komma in igen) när jag vill! Jäklar vad bra! Kortet kommer på posten om några veckor!

Så här såg vårt möte ut i detalj, för er som kanske befinner er i samma situation! K och jag möttes på parkeringsplatsen och gick tillsammans igenom de två säkerhetskontrollerna vi passerade på väg mot migrationsenheten. Man fick inte ta med sig kameror och mobiler in. Vi hade klätt oss proffsigt i matchande ullkavajer (börjar bli kallt här nu) och jag svettades och frös omvartannat. Tjejen som intervjuade oss kände jag igen sedan jag var här och tog fingeravtryck. Det hade en lugnande effekt på mig att jag redan träffat henne innan. Vi fick sitta ned tillsammans (alltså INTE i varsitt rum, puh) och hon började lite lätta med att fråga K vad mina föräldrar heter och var jag är född någonstans. Sen kollade hon mitt pass noga och frågade när jag äntrade landet. Sedan bombarderade hon mig med frågor. De var lite komiskt för vissa av frågorna checkade hon av innan jag ens hunnit med att svara, så snabbt pratade hon. Många av frågorna var nya sedan 11 september och behandlade min eventuellt kriminella bakgrund. Nej jag är inte terrorist, nej jag är inte heller kommunist, nej jag har aldrig varit prostituerad och vi lever inte i ett polygamiskt förhållande. Efter det frågade hon om vi lever tillsammans, varför jag inte har någon ring (sa att vi inte gillar den symbolen) hur vi träffades och vad det var som gjorde att vi föll för varandra. K skämdes lite när jag sa att han var "the loud american in class with a certain glow" och hon log och sa att vi såg fina ut tillsammans. Sen frågade hon efter bevis på att vi har gemensamma tillgångar. Det är lite svårt eftersom jag inte kan stå på något bankkonto eller köpekontrakt ännu, men vi visade mitt kreditkort och hälsoförsäkringskortet som jag har genom Ks jobb och hon bad oss åka och ta kopior på dessa och sedan komma tillbaka.

När vi kom tillbaka tittade hon lite snabbt på papprena och jag trodde att hon skulle säga något i stil med, tack, vi hör av oss. Men istället kom det. Congratulations! Your application has been approved! Med än gång bara! Helt fritt fram ;) Tror det kändes ungefär som när man får höra att man gått vidare i IDOL....obeskrivligt!

Tack alla ni som har hållt tummarna och stöttat mig under den här perioden! Ni är underbara!





Kommentarer
Postat av: Helena

Så underbart att höra att allt gick kanon!! Grattis and welcome to amerikat. Lova bara att du njuter av denna tiden nu, för att jobba dag ut och dag in är helt klart överreklamerat! Kram kram

2010-08-27 @ 22:15:35
URL: http://www.misspkm.blogspot.com
Postat av: Anne-Marie

GRATTIS! GRATTIS! Men vad härligt att du blev godkänd vid intervjun. Jag fick vänta på mitt godkännande eftersom jag hade begärt en "waiver" för att ta vacciner. Skall bli intressant att höra vad som händer framöver. Finns det gott om jobb att söka i Alaska? Kram!

2010-08-28 @ 02:07:44
URL: http://bo-i-usa.blogspot.com
Postat av: Zandra

GRATTIS!! Det måste vara en underbar känsla! Kan ju inte föreställa mig hur det är att någon ska bedömma mig och min älskade... Så nu är du amerikanska då ;-)

2010-08-28 @ 07:56:09
URL: http://almsson.blogg.se/
Postat av: Linda B

WIOOOOHHOOO!!! Vad kul, grattis:) Förstår att det känns skönt att äntligen kunna börja leva ett "riktigt" liv, men sen kanske jag är lite skadad: Jag gillar att jobba!! Och vilka söta hundvalpar du har, blir alldeles tårögd.



Nu ska jag på Insjödagen, känns som när jag var liten:) Kramar i massor från kusin-vitamin!

2010-08-28 @ 12:01:47
Postat av: Linda

Grattis, vad underbart det maste kannas nu! :)



Hoppas ni var ute och firade igar nu nar du officiellt ar amerikan!!



GRATTIS! :)

2010-08-28 @ 12:12:53
URL: http://dotlc.blogg.se/
Postat av: Min plats i solen

GRATTIS! :) Åhhh, vad glad jag blir när jag läser dina ord där du beskriver hur det hela gick till. :) Vilken lycka! :) Och vad skönt att få svaret direkt och slippa behöva gå och vänta. Ett stort grattis till er båda och fira nu ordentligt. Ha en fortsatt fin helg (kan ju inte bli annat ;)). :)



Kram Lotta

2010-08-28 @ 14:26:31
URL: http://minplatsisolen.blogspot.com
Postat av: Svar: Caroline

Grattis gumman! kram

2010-08-29 @ 21:07:50
URL: http://claracaroline.blogg.se/
Postat av: maisy borg

Hej!



Grattis!



Mer känslor än när Daniel och Viktoria gifte sig!

Jag är glad för er skull!

Kram/moster

2010-08-30 @ 14:17:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin