Från Kaos till Möjligheter






Och vem f-n är det egentligen? Var det första jag tänkte när jag läste dagens peppkort.

Så här är det nämligen  (som Liza Marklund och Lotta Snickare brukar säga);

Att flytta utomlands (eller kanske också till en ny stad) vänder upp och ned på mycket i ditt liv. Helt plötsligt kan KAOS uppstå på alla plan; förutom allt det praktiska en flytt innefattar  (ett annat ämne vi inte tar upp just nu) öppnas dessutom möjligheten till andra förändringar. Jag skriver möjligheten därför att det är just en möjlighet.

När man flyttar till ett annat land, lämnar man mycket. Man lämnar tryggheten man har i vardagen som innebär att man vet exakt var man hittar mjölken inne på Ica. Man lämnar vänner och familj, relationer som man odlat och vattnat i år, kanske sedan man föddes. I mitt fall lämnade jag även ett välbetalt ekonomjobb, en härlig utsikt över Kungshöjd och vanan att cykla vart jag än skulle. Saker som för mig beskriver vem jag är.

Med alla dessa förändringar som en flytt innebär, är det lätt att tappa bort sig själv mitt i allt. Du har säkert hört talas om "the HONEYMOONPHASE"; första månaderna efter flytten är allt underbart, sedan landar man och inser att man måste skapa sig en ny grund att stå på. Innan man har hittat den grunden är det lätt att känna sig vilse och titta tillbaka på hur man hade det förut. Ord som FRUSTRATION, panik och hemlängtan är milda uttryck som beskriver känslan som uppkommer när man inser att man inte vet var någonting finns inne på Walmart, att man måste skaffa nya vänner och relationer samtidigt som man försöker hålla liv i de gamla, att man kanske måste börja från scratch i karriären och att man måste ta bilen vart man än ska. Dessa förändringar kanske inte låter särskilt svåra att tas med, men tro mig, när allting sker samtidigt är det svårt att inte tappa kontrollen.

Nu till det väsentliga här. Mitt uppe i allt detta kaos med förändringar hit och dit har du möjligheten att UTVECKLA sidor hos dig själv som du har gömt, glömt eller inte visste om. Samtidigt inser du också vad som är din kärna och vad som alltid kommer vara viktigt för dig. Det är när saker runt omkring dig förändras som du även kan upptäcka nya svar på frågor som; Vem är jag? Vad gör jag bäst? Vad vill jag? 

Ungefär där befinner jag mig nu. Idag har jag tagit reda på mina styrkor här. Vilka är dina??

(Det finns personer som är experter på att planera varje steg i sina liv i förväg. Jag tillhör alltså inte den kategorin :)) På gott och ont.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin