Mysig morgon

I vår familj är det K som är mästerkocken. Imorse gick han upp i ottan för att förbereda våran TURKEY och jag kunde ligga kvar under täcket och höra hur han stökade i köket. Nu har kalkonen legat i ugnen i fyra timmar och om två timmar är det dags att ta ut den. Jag fick frågan om hur man lagar turkey och själv har jag ju aldrig gjort det men K bjuder här på några tips;

Turkeyn måste tina i flera dagar innan, helst långsamt i kylskåp. (eller så kan man köra varianten som vi gjorde..)
Tiden i ugnen beror på kalkonens vikt och om den har STUFFING eller inte. Här är tiderna för en STUFFED TURKEY;

10-18 pounds  4 - 4 1/2 tim
18-22 pounds 4 1/2 - 5 tim
22-24 pounds 5 - 5 1/2 tim
24-30 pounds 5 1/2 - 6 tim


Ugnen ska vara 325 grader FARENHEIT vilket motsvarar 163 gader CELSIUS

Man kan såklart välja olika kryddor till sin kalkon, K började med att gnida in salt, rosmarin, tilmjan och saltat smör över hela utsidan. Här i USA finns massa olika färdiga paket med STUFFING som är en blanding av brödkrutonger i olika kryddor som man blandar med lök, lägger i vatten och sedan fyller kalkonen med. Självklart kan man göra sin egen stuffing, jag tror att i många amerikanska familjer finns recept på stuffing som går flera generationer tillbaka. Jag har observerat i kassan att många gärna använder vårlök och selleri i sina. 

Nu till det viktigaste. Kalkonen har en tendens att bli torr därför måste man se till att hela tiden "vattna den". Varje halvtimme tar K vätskan som bildats och häller över resten av kalkonen.

Nu återstår att se hur resultatet blir, men KALKONEN börjar få en härlig gyllenbrun färg och hela köket doftar av alla kryddor...

Kommentarer
Postat av: Hanna

I var familj ar det C som kockar :) Jag funderade over Thanksgiving pa i vilka stater som man stoppar stuffing i kalkonen o nu fick jag ju svar att Alaska ar en av dem. Pa TV o film stoppar de alltid stuffing inuti men har i Texas har de den bredvid o kallar den ofta dressing istallet for stuffing (inte att forvaxla med var betydelse av dressing). Det verkar dock besta av mer el mindre samma ingredienser.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin