Tacksamhet

THANKSGIVING är ju egentligen inte ett matmarathon från början utan en dag att ägna åt gemenskap och uppskattning och att känna tacksamhet. Jag tycker det är en vacker dag som alla kan fira oavsett religiös uppfattning

När jag tänker tillbaka på det här året inser jag att jag har otroligt mycket att vara tacksam över. Jag har familj och vänner i Sverige som stöttat mig i mitt val att flytta, trots att de kanske inte tyckte det var världens bästa idé från början. De har skickat brev och paket och sett mig både skratta och gråta över skype. Sen har vi Ks familj här i Usa som tagit emot mig med öppna armar och fått mig att känna mig välkommen, det är jag också otroligt tacksam över.

Att bo i Alaska gör också att man reflekterar över andra saker när det gäller tacksamhet. Jag är tacksam över att vårt hus nu är tätat så att vi slipper frysa. Jag är tacksam över att värmen fungerar som den ska och att vi har tillgång till varmvatten. Den senaste veckans katastrofväder med blixthalka har också fått mig att inse att det inte alltid är självklart att man kan ta sig överallt. Jag är tacksam över att både jag och K och de jag känner häruppe har klarat oss ifrån trafikolyckor under de här dagarna.

Den senaste månaden har jag fått två besked om personer som står mig nära som farit illa. En man som arbetat hårt hela sitt liv och aldrig gjort en fluga förnär förlorade sitt ena öga under ett arbetspass. Min första reaktion var ilska, men nu är jag bara så glad att han fortfarande har ETT öga att se med. En annan man, som jag känt hela mitt liv, åkte hastigt in till sjukhuset för hjärnblödning härom dagen, och jag är så oerhört tacksam att det nu inte verkar vara en allvarlig sådan.

Sist men inte minst vill jag säga TACK till alla er som läser och kommenterar här på bloggen. Ni är fantastiska och det är ni som får mig att fortsätta skriva. Min lilla familj i cyberrymden :) 

Tack



Kommentarer
Postat av: Jelly

Visst finns det mycket att vara tacksam för här i livet! De små sakerna är icke att förglömma och man bör tänka positivt, för då händer det bra saker! Tack till dig för att du delar med dig så generöst av din tillvaro i Alaska, en plats jag förmodligen aldrig kommer att sätta min fot i...! Kram

2010-11-26 @ 08:20:44
URL: http://vilsnajollen.blogspot.com
Postat av: Linda - Mitt liv i Grekland

Va fint skrivet! Ja det finns mycket att vara tacksam för och man uppskattar nog inte allt lika mycket som man borde. Så visst är det bra att ha en dag och verkligen inse hur lyckligt lottad man är och faktiskt har MASSOR av saker att vara tacksam över fast det inte alltid känns så. Så lyft du även fram dom "små" sakerna som att ha värmen fungerar och att ni har varmvatten som inte ens är en självklarhet för alla.



Hoppas båda dina bekant kryar på sig!

2010-11-26 @ 08:36:36
URL: http://dotlc.blogg.se/
Postat av: Li

va fint skrivet, jag blir varm inombords och börjar tänka på vad jag känner tacksamhet inför, det gör man inte särskilt ofta...

Jag tycker det är så häftigt att få ta del av din blogg och se hur livet kan te sig så långt borta =O)

Fortsätt blogga och kör försiktigt där borta, med tanke på tidigare hemska blogginlägg!

2010-11-26 @ 08:46:58
URL: http://li-mitt-liv.blogspot.com
Postat av: Lisa

Vad fint du skriver. Vill att du ska veta att jag läser med stort intresse det du skriver sen en tid tillbaks. Ikväll har vi satt upp adventsstakarna + lite andra ljuspunkter i fönstren. Mysigt nu till första advent. Imorron lördag åker vi in och fyller på förråden med ljuspunkter. Ha det bra i Alaska du och gubben.

2010-11-26 @ 19:44:58
URL: http://nej
Postat av: Min plats i solen

Tack själv rara Marie för att du förgyller vår vardag med tankar, klokheter och fina bilder från din vardag i Alaska. Jag blir alltid lika glad då jag kikar in här hos dig och läser om hur du har det. En varmhjärtad och omtänksam person i det vintriga Alaska. Och vet du vad, din fina blogg har fått mig att vilja besöka Alaska en dag. Så tack för all inspiration du skänker! :)



Vad fint du skriver om tacksamhet och visst borde vi alla tänka lite oftare på allt vi är tacksamma över. Vad tråkigt att dina vänner har råkat ut för tråkigheter på sistone. Jag läste om en kvinna i en artikel för något år sedan som hade varit med om en svår bilolycka och hon brukade besöka platsen där det hände och pratade om platsen som "Det var här jag överlevde och fick en andra chans.". Och visst tror jag att vår inställning och tacksamhet är avgörande för hur läkning och en väg vidare i livet går.



Ta hand om dig och ta det lugnt i halkan!



Kram Lotta

2010-11-26 @ 20:20:26
URL: http://minplatsisolen.blogspot.com
Postat av: Linnea

Vad fint skrivet, tack! Jag är tacksam för din blogg och för att du skriver så fint om Alaska. Ofta när jag känner mig lågt borta ifrån Sverige så tänker jag på dig i Alaska och att vi på ett sätt delar upplevelser och hemlängtan. Det är skönt!

2010-11-28 @ 02:46:27
URL: http://Skruttplutt.wordpress.com
Postat av: Marie

Jelly; Man ska aldrig säga aldrig ;)



Linda; Tack, det är först när man flyttar som man inser hur himla mycket vi har i Sverige att vara tacksamma över som vi inte tänker på t ex. dricksvatten ur kran och värme. Hur är det i Grekland? Är det samma standard som hemma?



Li; Tack för din fina kommentar! Lite Mia Törnblom, men om man tänker på vad man har att vara tacksam över så tror jag man blir ännu ett snäpp lyckligare.

(Om man tar vägen över nordpolen är det närmre till Alaska än till kanarieöarna..fast det är ju fortfarande långt förstås)



Lisa; Hej och välkommen hit! Advent är en härlig tid, nästa mysigare än själva julafton med ljusstakar, stjärnor och vinterpromenader, en fin tradition vi har i Sverige! Kram



Lotta; Vilken otroligt positiv och skön inställning till livet hon har, kvinnan i din berättelse! Kör försiktigt ni med och så önskar jag dig en mysig första advent!



Linnea; Det är mycket som är nytt härborta, och jag känner att det är så skönt att kunna dela med sig av allt det konstiga till någon som är i samma situation. Tack för att du bloggar!







2010-11-28 @ 22:24:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin