Fredagsfilosofen fast på lördagen

Hej Kära Bloggvänner,

Hoppas ni har det soligt! Hemma hos mig puttrar kaffebryggaren och på nedervåningen fightas Belle och Kenza om Ks uppmärksamhet. Snart ska vi ut på långpromenad. Jisses, man skulle kunna tro att jag börjar närma mig 65, om min mamma hade en blogg skulle det kunna låta likadant..fast hon skulle nog inte upskattat de goda Margarithorna som serverades på mexarstället där vi var igår. Riktigt härliga drinkar och färgstark miljö kan verkligen få en att tro att man tagit flyget till Cabo San Lucas!

Nu till någonting helt annat. Som den FREDAGSFILOSOF jag är (ja, jag vet att det är lördag är lite sen) vill jag idag slå ett slag för det där med att TA HAND OM SIN KÄRNA. Hur menar jag då? Det finns många sätt att se det på. I torsdags var det öppet hus på stället där jag tränar så man kunde prova på alla träningsformerna gratis. Där träffade jag en tjej som verkligen hade pejl på sin kärna. CORE INSTRUKTÖREN. Hon kände sin kärna så väl att hon kunde ligga på golvet och lyfta båda benen enbart med hjälp av magmusklerna samtidigt som hon sjöng HÖGT till QUEENS "Ive got to break free". Leendes. Med armarna i luften. Självklart försökte jag göra likadant, så nu har jag ett blåsvart märke över hela svanskotan. Min kärna är lite..otränad.

Sen finns det ju andra sätt att ta hand om och försöka lära känna sin kärna, sitt innersta, på. FLYTTA UTOMLANDS är ett sätt som jag provar. I mitt fall är det först när jagflyttat från mitt hemland som jag insett hur stor del det är av mig själv, av min KÄRNA. För mig var det först då jag flyttade som jag upptäckte att ordet LAGOM är en del av min kärna, att ordet SJÄLVSTÄNDIG är något som jag växt upp med och strävat efter och att jag innerst inne alltid kommer att vara SVENSK. Alla dessa ord, dessa delar av min KÄRNA, är något som har satts på prov under min flytt. Här i det stora landet i väst finns inte ordet lagom. Att känna sig självständig som alien och arbetslös i ett annat land var för mig omöjligt, jag har aldrig tidigare känt ett så starkt beroende till nära och kära. Något som helt går emot mina innersta värden, min kärna. Att vara svensk, med allt det symboliserar, blev helt plötsligt väldigt viktigt för mig efter min flytt. Jag blir överlycklig över en burk ABBAs sill, jag pratar mig varm om allt från Midsommar till kurbitz och stoltheten över var jag kommer ifrån har aldrig förr varit så stark som nu. Kort sagt; flytt utomlands är ett fantastiskt sätt att sätta sina inre värden på prov och att upptäcka sin KÄRNA. 




  


Kommentarer
Postat av: malin clapper

Vad du satte huvudet på spiken åt mig där. Efter min flytt nu, inte på långa vägar så lång som din, så har jag haft upplevelser och väckta känslor och varit i någon slags "fas", men när jag läser ditt inlägg så förstår jag ju precis. Så tack!

2010-10-09 @ 23:04:40
URL: http://www.mrsclapper.blogspot.com
Postat av: Linnéa

Oh vad fint skrivet, precis så där känns det. Knivskarpt! Tack

2010-10-09 @ 23:33:54
URL: http://Skruttplutt.wordpress.com
Postat av: Min plats i solen

Vilket härligt och inspirerande inlägg Marie! :) Nu blir jag inspirerad att ta hand om min kärna jag med. Tack! :)



Sköt om dig!

Kram Lotta

2010-10-10 @ 08:40:39
URL: http://minplatsisolen.blogspot.com
Postat av: Viktkamp

fint inlägg!! ♥

2010-10-10 @ 13:41:08
URL: http://viktkamp.webblogg.se/
Postat av: Mia

Tjohoo!

Jag har familj i NJ (nej, de är inte som Sopranos, inte alls :) och jag har pluggat i L.A. Sen har jag besökt nästan alla stater då jag backpackat galet mycket over there. De allra flesta jänkare är så härliga, öppna och gästfria.



Hur länge har du bott i Alaska?

2010-10-10 @ 17:17:43
URL: http://www.theswedishgirl.blogspot.com
Postat av: sara

Fina ord! Jag haller med dig. det var forst nar jag flyttade utomlands jag insag vilken stor del sverige ar av mig.

2010-10-11 @ 03:49:01
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/
Postat av: maisy borg

Hej Marie!



Vilka fina ord...........det ligger mycket i dem.

Du är bäst!

Kram/moster

2010-10-11 @ 09:38:03
Postat av: malin clapper

Jag tar nog tillbaka det där tacket ;) Herrejösses säger jag bara. Jag försökte göra den där övningen och upptäckte till min stora glädje att det gick galant, så jag upprepade den några gånger.



Idag kan jag knappt ta på mig jackan haha. Jösses vilken träningsvärk i magen haha!

2010-10-11 @ 18:51:48
URL: http://www.mrsclapper.blogspot.com
Postat av: Helena

Så sant!! Till och med att jag saknar falukorv ibland!



Du frågade om jobb... ja vad ska jag säga.. jag fick in foten som admin assistent, verkar vara det enklaste och vanligaste sättet att komma in. Men det beror ju såklart på ditt CV. Jag hade mest korta uppdrag på mitt då jag började söka jobb. Jag fick jobb på några månader genom en rekryteringsfirma. Intervjun med den gubben var inte så svår, det var bara att le lite. På företaget fick jag snacka med tre olika managers, varav den ena jag inte fattade vad han sa för han bröt på spanska så föbaskat. Men jag har nu jobbat på samma företag i två år och har bytt position 3 ggr. Få in foten ska nog vara första målet och sen kan du jobba dig in där du vill vara.



Lär dig om företaget innan du går på en intervju, dom tycker om att höra vad du gillar med dem! Klä dig i kostym och var typiskt amerikansk med lite svensk charm...



Lycka till!!

2010-10-12 @ 01:39:04
URL: http://www.misspkm.blogspot.com
Postat av: Marie



Tack för era underbara kommentarer!



Mia; wow vad du har rest. Har du hittat rätt ställe nu? Jag har bott i Alaska sen februari.



Malin; Härligt att du gillade övningen. Tror den är bra för kärnan. Om man har rätt grundförutsättningar vill säga ;)



Helena; Tack för tipsen! Jag är ekonom så jag lär söka alla admin. jobb som finns! Ska tänka på att le :)

2010-10-12 @ 21:06:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin