Amerikanska kakor

En sak som jag både älskar och hatar med Usa är halvfabrikaten. Svensken och traditionisten i mig säger att det är dåligt med alla färdiga förpackningar, att man ska köpa färskt och laga själv. Det ligger ju liksom något gammeldags romantiskt flor över att odla egna grönsaker, baka egna kakor och göra storkok på kött som man själv fött upp. Men...

om några veckor kommer jag inte vara hemmafru på heltid längre. När jag tänker på mig som heltidsarbetande tjej, då är det plötsligt andra värden som poppar upp i mitt medvetande. Om jag minns rätt var jag inte ett dugg sugen på att laga några storkok eller ställa mig och baka när jag kom hem efter en lång dag på jobbet. Och de hemodlade grönsakerna, de var överhuvudtaget inte ens påtänkta. Än mindre älgjakt eller grisuppfödning. Hur romantiskt det än låter. När man jobbar (eller har barn som tar mycket tid) då ska det gå fort och helst ska det inte finnas någon disk när man är klar. 

Så därför vill jag härmed presentera en fantastisk amerikansk uppfinning;

FÄRDIG KAKSMET  på burk eller i påse

Sätt på ugnen, öppna förpackningen och placera bitarna på plåten. Inom 15 minuter har man ett kök som doftar ljuvligt av "hembakade" kakor men ingen disk och mer tid till annat. Dessutom minskar risken att man råkar ha i salt i stället för socker, något som kan hända om man försöker sig på att göra smeten själv..



 

Kommentarer
Postat av: Freedomtravel

Visst är det trevligt när och om man har möjlighet att laga allt från grunden, med färska råvaror osv. Men i Sverige går det nästan lite överstyr... Det finns tusentals "husmorsbloggar" med tips på hur man syltar och saftar, och om man köper färdigmat ser man ner lite på det... Visst är det roligare med hemlagat, men man mste också ha en lite förlåtande attityd i en tid då många har en stressig livsstil. Färdig kaksmet låter väl praktiskt tycker jag :)

2010-09-15 @ 19:37:35
URL: http://www.freedomtravel.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin