Sanslöst vackra Norge

Under vår semester hann vi med en fyradagars tripp till Norge. Det var precis veckan innan allt det där hemska hände och jag kan fortfarande inte koppla att detta vackra land med sina hjärtliga, välkomnande invånare var tvungna att råka ut för en så iskall människa. Nåväl, jag vill dela med mig av mina vackra minnen av Norge, ett land vi kan vara stolta över att kalla granne.






Norge kryllar av urgamla träkyrkor med intressanta detaljer, väldigt vackra att se på!



Vi åkte genom Gudbrandsdalen till Jotunheimen national park. Vattnet ni ser på bilden är smältvatten från glaciären, mjölkigt turkost.



Vi bodde på en gård som heter Storhaugen. Utanför huset fanns det en massa betande getter och en gårdsgris som hette Trulte.




Norges söta små stugor!



Utsikt på väg upp på Galdhöpiggen. vi tog vägen från Spiterstulen...från Juvashytta måste man gå med guide då man går över glaciären.



Ängsull och snö



Världens bästa syster som visade sig vara en fantastisk hiker. Hon fick blodad tand och nu befinner hon sig i Indonesien och klättrar uppför vulkaner!



Bara en bit kvar.....



Ser ni prickarna i mitten? Det är den guidade turen över glaciären. De har rep längs leden och isdubbar på skorna (heter det så?) är obligatoriskt.



Toppen var välbesökt! Galdhöpiggen är inte ett avancerat berg att ta sig uppför. Bra grundkontition och lite vilja är det enda som behövs! Väl uppe på toppen dog mitt kamerabatteri, men jag kan lova att utsikten är väl värt ett besök!

Norge är en guldgruva om man gillar friluftsliv. Så nära Sverige, så likt, men ändå så mycket nytt att upptäcka! Visst, det är lite dyrare mat och bensin, men vi betalade 800NOK per natt för en sjubäddars stuga, det tycker jag inte var särskilt farligt.






Kommentarer
Postat av: Li

Vilka vackra bilder!

Ibland glömmer man att det finns så mycket vackert "nära" =)

tråkigt att kamerabatterierna tog slut, men då får man bevara det man sett i hjärtat istället =)

Och priset på stugan tycker jag låter överraskande billigt! =)

2011-08-14 @ 11:26:53
URL: http://li-mitt-liv.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin