Blåbär lika med..bög?



Bild lånad från 6barnsmamma.blogspot.com


I Sverige klär vi ju gärna våra barn i blåbär och smultronsmössor. Sött! Idag var det en mamma som handlade av mig vars bebis hade just en sån här mössa, minus stjälken men med matchande vantar. Jag försökte charma bebisen och log och sa;

"Wow, you look like a sweet little BLUEBERRY"

Mamman tittade iskallt på mig, sen sa hon till sin bebis "That woman just called you a FRUIT"

För er som inte fattar är Fruit en vanlig benämning för homosexuell i USA. Hon tyckte alltså att jag kallade hennes bebis för bög. Typ.

Jag försökte be om ursäkt men kände inte att det riktigt funkade att gå in på att i Sverige, där jag kommer ifrån, är alla barn klädda till Fruits..

Det där med språket alltså.....;)





Kommentarer
Postat av: Jelly

Hehehe. Amerikaner säger jag bara :) En tjej som jag kände som var au-pair hade en liten pojke att ta hand om. Han fick inte leka med Strawberry shortcake, för det var för tjejer. Killen var fem år!!

2011-01-17 @ 10:20:45
URL: http://vilsnajollen.blogspot.com
Postat av: Linda - Mitt liv i Grekland

HAHAHAHAHAHA fy fan va roligt!! Kanske inte just för dig då men bra att starta måndagen med ett skratt!! :)

2011-01-17 @ 11:32:44
URL: http://dotlc.blogg.se/
Postat av: Linnéa i Alabama

Hahaha, vilket roligt "misstag" och urk vilken tråkig mamma!

2011-01-17 @ 15:34:35
URL: http://skruttplutt.wordpress.com
Postat av: Li

Jag tror på riktigt att jag DÖR av skratt! =O)

2011-01-17 @ 16:58:38
URL: http://li-mitt-liv.blogspot.com
Postat av: Eleonor

Haha alltså amerikanare får ta och ha lite humor då och då.. Orka vara så uptight..

2011-01-17 @ 17:37:12
URL: http://eleonorsamerica.blogg.se/
Postat av: Anne-Marie

Ja, jag säger då det. ;) Dessa amerikaner som verkar ha noll humor ibland och framför allt är totalt "uptight" när det gäller bögar. Ibland känns den amerikanska mentaliteten så stenåldersaktig. Kram!

2011-01-17 @ 19:25:27
URL: http://bo-i-usa.blogspot.com
Postat av: Samantha

hihi ... vilket roligt missförstånd ... vissa har ingen humor ... gäller både amerikaner och svenskar etc.:)

men sen brukar ju vissa föräldrar vara ganska humorlösa också ... du sa ju inte ens ordet fruit till bebisen/mamman .... och om det var en bebis så hade den ändå inte fattat "skämtet" om du nu hade skämtat !! Mamman tolkade det fel med meningen ... kanske hade en dålig dag och tog ute det på dig ?? Låter som en helkonstig situation oavsett!

Kul blogg du har förresten :))

2011-01-18 @ 00:19:33
Postat av: Sandra

Jag hade nog gjort samma som dej för att vara helt ärlig. Det blir en hel del intressanta felsägningar ibland...

R hade faktiskt en sån blåbärsmössa när han var bebis... Min lilla fruit ;-) Ja, du vet vad jag anser om rosa dockvagnar, blonda lockar mixat med Spindelmannen. :-)

2011-01-18 @ 03:46:14
URL: http://adventuresofcyrillus.blogspot.com/
Postat av: Anna - Swaussie

Vilka missförstånd språket kan ställa till med!



Som du kanske förstått tillhör jag dina trogna läsare och jag läser din blogg nästan dagligen och jag vill därför tilldela dig en utmärkelse - Beautiful Blogger Award. Den finns att hämta i min blogg. Om du redan fått den eller inte vill fullfölja den gör det inget, jag vill bara att du ska vet att jag tycker du är värd den!



Kram

2011-01-18 @ 09:08:47
URL: http://swaussie.blogg.se/
Postat av: Marie

Jelly; Stackars grabb, tror det kan ha lite motsatt effekt om man är för strikt med vad som är tjejigt respektive killigt!



Linda; Ja, man får bara skratta åt alla skillnader mellan kulturer man stöter på, det går ju liksom inte att alla är lika :)



Linnéa; Undrar hur många sådana misstag jag egentligen gör varje dag? Det var ju bara tur att jag fattade det den här gången..! Tycker jag är ganska bra på engelska annars..men alla dessa nyanser, tror aldrig jag lär mig!



Li; Nej gör inte det, fortsätt läsa :)



Eleonor; Eller hur..fast hon var nog uptight XXL



Anne-Marie; Detta var ju en person och en situation. Men jag håller med, det är mycket häruppe som känns omodernt..



Samantha; Hej och välkommen, kul att du hittat hit! Det stämmer nog som du säger att hon hade en dålig dag..och hon hade förmodligen aldrig hört talas om Elsa Beskow.



Sandra; Du är en exemplarisk mamma som varken färgkoordinerar eller hjärntvättar dina barn till att passa in i någon typ av mansmall!



Anna; Kan tänka mig att språket (och därmed missförstånden också) är helt annorlunda i Aussie, även fast det också är engelska man pratar. Vad kul med en award! Tack snälla!



2011-01-19 @ 01:20:20
Postat av: Caroline

Hahaha! Du är så rolig Marie! Följer din blogg, den ger mig många skratt =) Kram

2011-02-06 @ 19:52:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0Blogg listad på Bloggtoppen.se Resor bloggar bloglovin